- Mine 10 beste tips for gravide

Annette Haga er 6 måneder gravid, og her deler hun sine beste tips for andre gravide!

18. desember 2017 av Annette Haga

Annonsørinnhold skrevet av Annette Haga:

1. Kosthold

Det å spise sunt og holde seg i form kan bidra til et lettere svangerskap og fødsel når den tid kommer. I begynnelsen var jeg mye uggen, og da hjalp det å spise små, hyppige måltider gjennom dagen. Da formen min var på det verste måtte jeg alltid starte dagen i sengen med litt toast, knekkebrød eller kjeks før jeg stod opp! Jeg har også passet på å få i meg nok med vann og riktige næringsstoffer.

2. Fosterets utvikling

Appen Preglife er helt super til å holde oversikt over fosterets utvikling uke for uke. I begynnelsen går tiden så sakte, mens nå klarer jeg så vidt å henge med på hvilken uke jeg er i… Det jeg liker så godt med akkurat denne appen er dessuten at den inneholder nyttig info både om babyen og for mor/far, samt at man får mange fine tips og råd underveis.

3. Fuktighet

Gi huden masse med fukt! Akkurat nå er magen min inne i en kraftig vokseperiode, og da er det ikke uvanlig å få strekkmerker på magen, brystene, lårene og/eller rumpa. Jeg tror jeg er genetisk heldig som ikke har opplevd dette foreløpig – men én ting jeg har merket er svangerskapskløe, både på mage og bryst. Hver morgen og kveld (og noen ganger oftere) smører jeg inn hele kroppen, både fordi det er lindrende mot kløe, samt at jeg føler meg mer vel når jeg tilfører kroppen masse fukt.

A-Derma har etter min mening de absolutt BESTE produktene for gravide, og hudpleieserien Exomega behandler både tørr, irritert hud og lett eksem med dokumentert effekt.

Jeg har testet meg gjennom serien til A-Derma Exomega, som inneholder Rhealba® havrekimekstrakt. En aktiv og 100 % naturlig ingrediens, som er økologisk dyrket syd vest i Frankrike og som virker beroligende og gjenoppbyggende på huden.

Det er vanskelig å skulle plukke ut én favoritt, men jeg elsker den rike konsistensen til Exomega Emollient Lotion, som etterlater huden superdeilig og myk.

Ved hudkløe er det ekstra viktig å holde huden fuktig, og en god rutine starter alltid med vask. De såpefrie produktene A-Derma Exomega Foaming Gel og A-Derma Exomega Cleansing Oil hindrer uttørring av huden, og kan brukes både på kroppen og i ansiktet.

A-Derma Cleansing Oil etterlater dessuten en beskyttende hinne på huden, slik at du trenger mindre fuktighetskrem. Men selv er jeg veldig glad i å smøre et tykt lag med krem og la det trekke inn, det kan man ikke få for mye av!

4. Få nok - og god søvn!

Sov når du kan, det er mitt motto om dagen.. De første månedene følte jeg meg som en zombie 24/7, mens nå er heldigvis energinivået mitt blitt litt høyere. Men søvnproblemer er et vanlig problem blant gravide, av ulike årsaker som kroppslige endringer og småplager (kroppen er tyngre, man kan få vondt i bekkenet eller ha vanskelig for å finne en god stilling - eller at man hele tiden må opp for å tisse i løpet av natten)... Da vil jeg anbefale å gå til innkjøp av en god gravid/ammepute, som sørger for at du får støtte der du trenger det mest - rundt bekken, korsrygg og mage.

5. Bruk garderoben du har fra før

Du trenger faktisk ikke å gå helt bananas på mamma-avdelingen (som ofte har et ganske kjedelig utvalg av klær). I alle fall ikke før et godt stykke ut i graviditeten! Velg heller en størrelse større enn du pleier til vanlig i de merkene du liker fra før.

Det eneste jeg virkelig har måttet forandre på i garderoben min er at jeg har byttet ut mine vanlige jeans med et par mer gravidvennlige. De trangeste plaggene som ikke lenger passer har jeg lagt bort, og så konsentrerer jeg meg heller om andre kule måter å style klærne jeg har fra før på. Jeg synes det er fint å bruke et belte for å fremheve magen! Ellers liker jeg å veksle mellom ettersittende kjoler, topper og skjørt (i stretchy materialer), om ikke jeg går for en mer oversized og komfortabel look - noe jeg også synes er veldig fint.

6. Husk å ta bilder

Du kommer mest sannsynlig ikke til å være gravid så altfor mange ganger i løpet av livet, så i fremtiden vil du helt sikkert sette pris på å ha dokumentert den voksende magen! Det kan være så enkelt som en selfie på baderommet, eventuelt en liten shoot i stua med selvutløser på kameraet eller noen timer hos en proff fotograf. Det er minner du vil ha resten av livet!

7. Slapp av!

Det er slitsomt å være gravid og du trenger faktisk ikke å bli med på alt som skjer. Hvis du er sliten etter en lang dag på jobb, har en kaffeavtale med en venninne rett etterpå og deretter har planer om middag med svigers og et par prosjekter på hjemmebane - husk at det er lov å si stopp. Det er ingen som tjener på at du skal stresse deg i hjel - minst av alt babyen og deg selv. Helsen kommer først, og det er helt ok å melde avbud. Overskuddet kommer og går, så lytt til kroppen og slapp av når du trenger det.

8. Planlegg en babymoon

Jeg må si jeg elsker konseptet med babymoon - en ferie for deg og partneren din mens det enda bare er dere to.. Ettersom jeg var 12 uker på vei da vi hadde giftet oss og dro på bryllupsreise, ble denne turen egentlig som en kombinasjon av disse to tingene. Det trenger ikke dessuten ikke å være så eksotisk - en weekendtur eller spaopphold kan være minst like bra, men bruk litt tid sammen med kjæresten til å bare nyte hverandre før livet blir snudd opp ned. Dersom dere planlegger en reise vil jeg forresten tipse om å legge den til 2. trimester, da jeg kastet opp x antall ganger på ferien vår og var generelt uggen hele tiden.

9. Husk fristene

Sørg for at du får tatt alle prøvene du trenger å ta underveis, og at du får oppfølging av lege/jordmor. Ikke google alt... Det kan bare føre til unødvendig bekymring. Etter uke 20 er det lurt å sette seg inn i dette med permisjon og foreldrepenger, og hvilken løsning som er best for dere. Gi beskjed til jobben - og pass på fristen for å sende det inn til NAV!

10. Dra på kurs!

Meld deg på fødselsforberedende kurs – for å få en omvisning på sykehuset og bli tryggere på hvordan selve fødselsprosessen foregår. Selv er jeg veldig glad i å lese meg opp på nettet, men jeg tenker et slikt kurs er en fin ting å gjøre sammen med mannen min. Jeg har også planer om å komme igang med litt gravidyoga etter nyttår, og forhåpentligvis lære meg noen gode pusteteknikker.

Serien til A-Derma er mitt beste tips for å tilføre kroppen masse fukt!

A-Derma sine produkter er dessuten perfekte å bruke om du har tørr, irritert hud med tendens til atopi, samt rød og sprukken hud, og de helt trygge å bruke både for voksne og barn. Gravid eller ikke-gravid! Du finner mer informasjon om A-Derma her, og jeg kan anbefale produktene på det varmeste.

Annonsørinnhold: Vi gjør oppmerksom på at dette er en kommersiell artikkel skrevet av Annette Haga // Bonnier Creative Studio.

Kanskje du også er interessert i...