Duftmerket Atelier Cologne lanseres i Norge

Duftmerket Atelier Cologne lanseres i Norge

Kjent for sine dufter basert på saftige sitrusfrukter, kommer endelig det amerikanske parfymemerket Atelier Cologne til Norge!

11. desember 2017 av Sonia Uppal

Ekteparet Christophe Cervasel og Sylvie Ganter av fransk opprinnelse står bak duftmerket Aterlier Cologne, som åpnet sin første parfymebutikk i New York i 2006. Både Cervasel og Ganter forlot sitt tidligere ekteskap, for å satse på idéen om å skape en duftserie basert på sitrusfrukter.

Vi møtte Christophe under et intervju i Stockholm for å snakke mer om parfymemerket som har blitt så populært.

– Disse var barna våre før vi fikk vår datter, Ines, starter Christophe.

Ønsket til kona Sylvie var å utvikle en duftserie som var basert på friske råvarer slik som en cologne, men samtidig en duft som satt godt på huden.

Ekteskapsløfte

– Jeg møtte Sylvi, min nåværende kone for ti år siden. På den tiden hadde jeg mitt eget parfymeselskap, og jobbet med å utvikle dufter for ulike motehus. Jeg jobbet blant annet for Sonia Rykiel, John Gallaiano og undertøysmerket Provecateur. Det var her jeg lærte å lage parfymer, og Herr Galliano ga meg ansvaret for å utvikle den første duften til motehuset, mot at jeg åpnet et eget parfymehus i USA. Jeg gjorde som han ba om, og det var under ansettelsesprossesen møtte jeg Sylvie, som kom fra skjønnhetsbransjen. 

Sminketips: Hanneli Mustaparta elsker dette sminketrikset! 

Da Christophe noen år senere bestemte seg for å slutte i selskapet, ønsket Sylvie å følge i hans fotspor. Hun foreslo at de sammen utviklet et eget parfymemerke.

– Vi satt på en sushibar i New York da Sylvie fortalte idéen om sitrusbaserte parfymer, som hun ønsket at jeg skulle være med å utvikle. Jeg ikke klarte å motstå, men ga henne et ultimatum, om vi skulle jobbe sammen, måtte hun også gifte seg med meg. 

– Og hun svarte «hvorfor ikke», selv om hun kanskje nekter for det i dag.

Atelier Cologne. Butikken i New York

De første årene var vanskelige, men merket ble skapt og distribuert i våre egne butikker. Den første monobutikken åpnet i New York i 2006.

Hvorfor cologne i navnet på merkevaren?

– Den aller første cologne-duften ble utviklet av en italiener som bodde i Cologne i Tyskland. Mannen hadde hjemlengsel, og kunne ikke reise hjem på grunn av fattige kår. Han bestemt seg for å utvikle en duft som minnet han om hjemlandet sitt på labben i apoteket han jobbet på, og denne sitrusduften fikk navnet 'Cologne'.

– Vi baserer duftene våre på sitrusfrukter fra hele verden. Vi kan si at dette er en slags innovasjon, da vi kaller duftene cologne absolue, der absolue betyr konsentratet, kompleksiteten og kvaliteten av ingrediensene som er de samme som i en Eau du parfume.

Fått med deg? 5 ansiktssprayer som får sminken til å sitte bedre!

– Vi er ikke eau de cologne, vi er cologne absolue, så vi posisjonerer oss høyere.

En historie bak hver duft

– Da vi er entreprenører bak en duftkolleksjon, og ikke parfymører, har vi valgt å gjøre alt på vår måte. Vi har skrevet små historier bak hver flakongene for å skape assosiasjoner til de ulike duftene.

– Noen ganger er historien klar før duften, andre ganger etter. Ingen av historiene er knyttet til hverandre. De knytter i stedet et bånd med kunden. Det er så gøy å se når en kunde velger en duft basert på historien bak. Det er en annen måte å få informasjon på, og et slags svar på om duften passer deg eller ei.

I dag finnes det 35 dufter under parfymemerket, alle med forskjellige topp- og bunnoter, hvor alle duftene er unisex og spiller på karakterer.

Forskjellen på dem

Duftserien består av fem forskjellige linjer. Den første serien heter Joie de Vivre, der duftene er satt sammen av friske noter som appelsin, sitron, mandarin, lime og grapefrukt. Den andre linjen Chic Absolu består av rene og klare dufter som er skapt av noter fra milde blomster og lyse tresorter. Den tredje linjen heter Avant Garde og fremstår som varm og overraskede. Den består av blomster som tyrkiske roser og sjasmin, og er tilsatt myke noter fra krydder, vanilje eller søte frukter. Den fjerde heter Haute Couture og består av mer markante, dype og sensuelle dufter, med noter fra orientalske krydre som kardemomme, iris, lær, vanilje og lyse tresorter. Den siste og mest luksuriøse med hvit flakong heter Carte Blanche, og understerker det orientalske. Duftene består av basenoter fra mimosa, musk, safran og tobakk.

Vi har testet: 5 øyemasker du må prøve! 

Selv mener hodene bak at vanilje-duftene passer bedre for menn enn damer, mens de treaktige notene sitter bedre på damer.

Vi fikk lukte oss gjennom alle de ulike flakongene, og favoritten er 'Rose Anonyme', som er i Avant Garde-kolleksjonen. Parfymen bygger på noter fra roser fra Tyrkia, Bergamot fra Sør-Italia og trenoter fra Malaysia. 

Cologne Atelier Rose Anonyme

Prisene på parfymene varierer. De ligger på alt fra 560 og opptil 2.500 kroner. Om du liker to dufter, får du med en duft på 30ml i et skinnetui gratis med på kjøpet når du kjøper en i orginal størrelse, slik at du slipper å velge i mellom to.

Duftene vil selges på Gimle Parfymeri i Oslo, og på nett fra slutten av april 2018.

Kanskje du også er interessert i...