Cara Delevingne
© Wenn.com

Dette bør du spise før eksamen

Skal du opp til eksamen? Bytt ut sjokolade med disse fem matvarene, som både booster hukommelsen, skjerper konsentrasjonen og får hjernen i toppform

14. juni 2017 av Anne Amdi / Silje Kilmork Vemøy

I disse dager sitter det studenter over hele Norge og svetter over eksamen. Hjernene jobber på spreng, og inntaket av kaffe, energidrikker og søtsaker går ned på høykant i håp om at hjernen vil prestere på sitt beste. Hvis du virkelig skal booste hukommelsen og skjerpe konsentrasjonen, er det dessverre ikke sjokolade som hjelper. Bytt ut de koffein- og sukkerholdige matvarene med såkalt supermat, så får du hjernen i toppform!

Ifølge Jakob Jønick, grunnlegger av den økologiske matvarekjeden Simple Feast og medgründer av treningsappen Endomondo, blir hjernen først i toppform når den får tilført riktig energi i form av vitaminer og mineraler fra naturlige kilder. Her kommer han med fem smarte tips til hvordan du spiser deg til en bedre eksamensprestasjon. 

Se her: Slik blir du kvitt søtsuget! 

Nøtter

Vil du styrke de små grå, kommer du ikke unna nøttene - som både gir deg omega 3-fettsyrer og E-vitamin. Spesielt valnøtter er bra for hjernen, og ved å innta en liten håndfull valnøtter om dagen kan du både styrke hukommelsen og læringsevnen. 

Bær

Jordbær, bringebær, bjørnebær, blåbær og gojibær - bare for å nevne noen. Listen er lang, og selv om bærene virker små, er virkningen stor. De fargerike bærene er rike på flavonoider og antioksidanter, som styrker hjernefunksjonen og evnen til å forstå og anvende ny informasjon. 

Grønnsaker

Det kommer neppe som noe sjokk: Grønnsaker er den beste formen for energi du kan fóre kroppen og hjernen din med. Grønnsaker er fulle av vitaminer, mineraler og fibre, og øker blodgjennomstrømmingen og tilførselen av oksygen og næring til hjernen. Vil du virkelig booste hjernen din før en eksamen, skal du bytte ut de rå gulrøttene med kokte varianter - kroppen opptar nemlig hele seks ganger så mye A-vitamin fra kokte gulrøtter sammenlignet med rå. A-vitamin er essensielt for både læringsevne og hjerneeffektivitet. 

Ingefær

De mange timene med hodet plassert foran pc-skjermen eller begravet i bøker, kan fort resulterer i en sint hodepine. For de fleste er løsningen å ty til kunstige kjemikalier, men det finnes et enda bedre alternativ. Bytt ut tablettene med ingefær, planten som på grunn av sitt høye innhold av blant annet antioksidanter, har blitt brukt som naturlig medisin i mer enn 5000 år. 

Gurkemeie

Man skulle kanskje ikke umiddelbart tro at eksamenslesning rimer på gurkemeie. Men sannheten er at gurkemeie er et ordentlig vidundermiddel, som bidrar til å bekjempe inflammasjoner i kroppen. Det gule fargestoffet i gurkemeien stimulerer hjernens kognitive funksjoner, og er derfor med på å beskytte hjernen mot demens. Spiser du gurkemeien sammen med paprika, blir det gule vidundermiddelet enda mer aktivt. 

Her er den verste maten for hjernen din 

Kanskje du også er interessert i...