Avocado, fisk og grønne blader: Her er den beste maten for hjernen din, i tillegg til maten du aller helst bør unngå
© Anna Stokland

Her er den beste og verste maten for hjernen din

Manges favorittsnacks er heldigvis også god for hjernen, men til gjengjeld er det en annen favoritt som topper listen over mat som skader hukommelsen din

18. mai 2017 av Marie Alkestrup / Silje Kilmork Vemøy

Til daglig er det ikke sikkert du tenker over om alt står bra til oppe i hjernen din, men om du plutselig står overfor en stor eksamen eller et ekstra krevende jobbmøte, kan det vært fint å vite at du har gjort tingene riktig for å gi hjernen de optimale arbeidsbetingelsene. 

Nedenfor finner du en oversikt over ingrediensene som har en bevist positiv effekt på hjernen. Utover dette presenterer vi to skadelige ingredienser som du helst bør styre unna hvis du ønsker å bevare en god hjernehelse.

Her finner du oppskrift på sommerenes deiligste kyllingsalat! 

Det beste for hjernen

1. Fargesterk frukt

En god huskeregel er at jo mer fargerik frukt; desto mer rik på lutein. Lutein er et antioksidant som både hjelper til å opprettholde godt syn, og som dessuten har vist seg å ha mange fordeler for hjernen, ifølge en ny undersøkelse. 

Undersøkelsen, som er foretatt på Illinois University, viser at de eldre menneskene som økte inntaket av lutein, hadde en skarpere hjernefunksjon og en større evne til å forstå og bruke ny informasjon, sammenlignet med de som ikke tok lutein. 

Så vil du gjerne bevare en god hjernefunksjon, skal du gå for de fargerike fruktene - gjerne blåbær for eksempel, som har et spesielt høyt innhold av antioksidanter. 

2. Grønne blader og brokkoli

Dersom du har dilla på kål, brokkoli og andre grønne og bladformede grønnsaker, har du gjort deg selv og hjernen din en god tjeneste. Denne typen grønnsak er nemlig både rik på den allerede nevnte antioksidanten lutein i tillegg til zeaxanthin, hvilket er en kombo som både vil øke hukommelsen og gi deg en bedre hjernefunksjon. 

Du skal innta omtrent seks milligram lutein og to milligram zeaxanthin hver dag, noe som svarer til omtrent 220 gram dampet grønnkål. 



3. Nøtter, frø og avokado

Den Instagram-vennlige avokadoen er ikke bare bra på bilder, den er også super for hjernen din på grunn av sitt høye innehold av E-vitamin. Sammen med valnøtter, mandler, cashewnøtter og chiafrø gir det det kroppen en cocktail som er sprengfull av gode omega 3-fettsyrer og E-vitamin, noe som hjelper til med å bevare hjernen kognitive funksjoner. 

Forskning viser at eldre mennesker som inntar en høy dose omega 3-fettsyrer daglig, bevarer hjernefunksjonen bedre. Derfor er det viktig å medberegne de gode fettsyrene i kosten - spesielt fordi dette ikke er noe som kroppen produserer på egenhånd, men som må tilføyes ekstra. 

Tips: Slik får du yoga inn i morgenrutinen din! 



Nøtter, fargerik frukt og avocado er alle supermat for hjernen din

Husk å inkludere både nøtter og fargerik frukt i ditt daglige kosthold, hvis du gjerne ønsker å bevare en god hjernefunksjon.                                                                                                             

© Pexels.com

4. Fisk

Fisk inneholder også en haug med omega 3-fettsyrer, og er spesielt rik på den typen som heter DHA, som kroppen lettere tar opp fra fisk enn fra nøtter. DHA vil styrke evnen til å forstå og ta i bruk ny informasjon, noe som er spesielt nyttig på jobb eller under studieperioder med høyt stress. 

5. Sort kaffe og te

Denne nyheten faller nok i god jord hos de fleste nordmenn, da vi som kjent er helt på toppen av verdens mest kaffedrikkende folk. Kaffe og te er naturlig rike på antioksidanter, som sammen med koffein danner en blanding som styrker hjernens nervesystem. 

For alle latteelskere: Kaffen bør dog helst drikkes uten melk, og tevannet skal være under 80 grader varmt før du brygger teen - hvis ikke risikerer man å ødelegge antioksidantene. 

Dette er de verste matvarene for huden din! 


De verste

6. Sukker

Det er vel ingen stor overraskelse. Sukker gir deg ikke bare dårlig hud, det kan ifølge ny forskning også øke sjansene for både demens, slagtilfeller og angst. Forskningen viser nemlig at et høyt inntak av sukker skaper innflammasjon i det senteret av hjernen som styrer hukommelsen vår, hvilket vil svekke den. 

Utover dette, viste forskningen av et høyt sukkerinntak faktisk kan lede til depresjon. Så her er det mange gode grunner til å skjære ned på søtsakene. 


7. Transfettsyrer

Transfettsyrer er den typen fett som du ofte finner i frityrstekt mat, hvilket gir 10 ganger så stor risiko for utvikling av hjerte- og karsykdommer sammenlignet med mettede fettsyrer. 

Dessuten påviser forskning utgitt på Neurology.org, at mennesker som ofte inntar transfettsyrer også opplever å få nedsatte kognitive evner og mindre hjerner senere i livet. 

Skal du snart ut og reise? Her er de beste tipsene for huden til flyreisen 


Kanskje du også er interessert i...