Slik lager du sunn rawfood-snack

Disse passer perfekt som et mellommåltid og smaker fantastisk!

10. august 2016 av Sonia Uppal og 52moreyears

Denne saken er skrevet i samarbeid med Gitte Witt og Filip Loebbert, som står bak bloggen 52moreyears.com.

– Jeg er av de som alltid har snacks i veska. Den vanen la jeg til da jeg studerte i New York, med lange skoledager, og behov for næring og mellommåltid. Nøtter er det jeg som regel har med meg, nærmest overalt. På biltur, på jobb, på tur. En neve mandler er så enkelt og perfekt om blodsukker er litt lavt, eller du bare trenger rask energi. I det siste har jeg begynt å spise mørk sjokolade også, da jeg filmet lange dager forrige uke var det helt perfekt med en stripe sjokolade noen timer etter lunsj og middag. 

Har du prøvd dette? Croissanter med jordbær og avokado.

– En annen ting jeg elsker er energibarer, eller energiklumper som jeg liker å kalle de. Det blir litt samme effekt som nøtter, men noen kan synes nøtter i seg fort blir tørt, det synes for eksempel Filip, og da er en energiklump helt perfekt fordi den smaker litt mer - og er mindre tørr. Det finnes jo en million ulike müslibarer, proteinbarer, osv i butikkene. Jeg er bare ikke så veldig begeistret for så mange av dem. Enten smaker de for søtt, eller så er det for mye fokus på lavkalori, eller så er det for mye sukker, som gjør at du like gjerne kan spise en ordentlig sjokolade.

Det er noen jeg liker, men de er svinedyre. Så, nå bestemte jeg meg for å prøve å lage noen selv, og de ble helt topp. Kanskje litt klissete å ha i veska, men oppbevar dem i kjøleskapet, så kan du ha de med deg rullet inn i plast, eller du kan spise de når du kommer hjem fra jobb eller trening.

                                                              Ingredienser:

                                                            I kopp havregryn

                                                            1 kopp kokosflak

                                                             2 ss kokosolje

                                              2 toppede ss økologisk peanøttsmør

                                                       1 neve røstede mandler

                                                          8 dadler uten sten

                                                               2 ss chiafrø

                                                              Tilberedning:

Ha havregryn, kokosflak og røstede mandler i en bolle, og finmal med stavmikser. Tilsett dadler og kokosolje og bland til alt er en masse. Ha i peanøttsmør og chiafrø, og bland godt sammen. Nå skal du ha en rimelig tykk deig. Er den for løs til at du får formet kuler kan du tilsette litt mer havregryn. Legg kokosflak ut på en bakeflate og form små baller av deigen, som du så ruller i kokosflak. Legg alle klumpene på en plate dekket med sølvpapir og la stå i fryseren i ca en time. (Alternativt i kjøleskapet i et par timer). Oppbevar energiklumpene i kjøleskap, og spis når det trengs.

Kanskje du også er interessert i...

#IAMSCARLETT