Aiayu satser på bærerkraftig mote

Aiayu satser på bærekraftig mote

- Vi tilbyr nydelig design som både føles behagelig å se på, og med kvalitet som varer, sier Marie Worsaae

15. august 2017 av Sonia Uppal og Alexandra Sætran

Solen står høyt på himmelen over København by. I St. Strandstræde 12a står døren åpen, og de duse tonene gjør så man automatisk trekkes mot butikken. Aiayu betyr sjel på boliviansk, og navnet gir mening når man kommer inn i universet til det danske merket. Deilig sengesett, basisplagg, androgyne skjorter og morgenkåper er utstilt på rekke og rad.

– Med åpning av vår egen butikk kommer vi nærme kundene våre, som vi gleder oss til å treffe, forteller Marie Worsaae, brand & marketing & partner bak merket.

Hun er kledd i et fargerikt skjørt, og er solbrun etter den lange sommeren. Maria ønsker velkommen, og viser oss rundt i butikken. Hun snakker spesielt om de vevde veskene, som har vært med merket helt siden de lanserte i 2014. I dag er de bestselgere - og er å se på en rekke kunder rundt om i Danmark, og også utenfor landegrensene. 


Maria Høgh Heilmann (founder/partner& designer), Maria Glæsel (CEO and partner) og Marie Worsaae (brand & marketing & partner).

Maria Høgh Heilmann (founder/partner& designer), Maria Glæsel (CEO and partner) og Marie Worsaae (brand & marketing & partner).

Hva skiller Aiayu fra andre bærekraftige merker?

– Vi verken sammenligner oss eller konkurrerer med andre merker. For oss er bærekraftighet og lidenskapelig den eneste måten, og ikke en alternativ livsstil. Vi tilbyr nydelig design som både føles behagelig å se på, og med kvalitet som varer – med priser som er på lik linje med luksuriøse merker. Vi har en visjon om å gjøre det enkelt for forbrukerne å handle bærekraftig, slik at det kan bli en del av deres livsstil, sier Maria.

Med et slagsord som «made with love – meant to be loved» fokuserer Aiayu på bærekraftig mote med en luksuriøse uttrykk og komfortable materialer. I en verden hvor forbrukerne blir mer og mer opptatt av mote for fremtiden, satser Ayaiu på bærekraftige materialer, og jobber med kvinner i både Bolivia, Nepal og India.

Målet for merket er å skape tidløse plagg kvinnen kan ha i klesskapet sitt hele livet - uavhengig av trendene.

Hvilket plagg selger dere mest av?

– Vårt bestselgende produkt er «HELEN», som har vært med i hver kolleksjon, helt siden vi startet, men det tok nesten seks sesonger før den begynte å selge. Det sier litt om at det kan svare seg å kjempe for det man tror på – selv i en verden som er i stadig forandring. Plagget er dessuten et håndstrikket plagg, som er laget med kjærlighet, sier Maria, og viser vesken HELEN på ny.

På kundelisten til Ayaiu står både skuespiller Emma Watson, Gwyneth Paltrow og modellikonet Christy Turlington - som har brukt plaggene til det danske merket i en rekke sammenhenger. På listen står også Kronprinsessan Mary av Danmark.

Hva skal dere satse på fremover?

– Vi vil bli enda mer innovative innenfor måten vi produserer på – og formidle vårt univers enda sterkere. Vi har nettopp åpnet vår første butikk i år for å komme nærmere kundene våre, og gi dem en unik opplevelse. Alle produktene våre er utrolig tidskrevende og fortjener derfor oppmerksomhet i vakre omgivelser, der vi kan fortelle historien bak produksjonen.

Maria viser oss et håndheklet sengeteppe som det har tatt over 40 dager å hekle. Det er silkemykt, og varmer godt.

– Det er mulig å skape fantastisk design, med utenlandsk ressurs (etnisk produksjon) som både er snill mot menneskene og naturen, legger hun til.

Hvor åpnes den neste butikken?

– Vi drømmer om en større representasjon av Aiayu i Norden, så vi kikker i nærheten, og selvsagt ut i hele verden. Foreløpig er det ikke kjent om merket åpner egen butikk i Norge, men det er mulig å handle på nett - eller om dere besøker København.

Kanskje du også er interessert i...