COSTUME vant Årets magasin og Årets forside
© Erik Waatland/medier24

COSTUME vant Årets magasin og Årets forside

– En fantastisk anerkjennelse!

3. mai 2018

Onsdag kveld ble det delt ut flere prestisjetunge priser i forbindelse med Mediebedriftenes Landsforbund (MBL) sin årskonferanse og Nordiske mediedager i Bergen.

I år var COSTUME nominert i to kategorier, «Åres magasincover» og «Årets magasin (digital og print)» - og gikk helt til topps i begge. Det er første gang i Costumes historie at de vinner.

Juryens begrunnelse:
Årets magasin gjør modige valg som blir lagt merke til langt utover landets grenser. Redaktøren har gjennomført en stor ryddejobb, og gjort tydelige prioriteringer i valg av saker, stoff og samarbeidspartnere. Bladet satser på journalistikk, og er sitt samfunnsansvar bevisst. De snakker rett til en målgruppe få andre når, derfor er det imponerende at den journalistiske fanen heves like høyt som nisjefanen. Dette er et helstøpt produkt som fronter både norsk design og vanskelige saker i samme fold. Årets Magasin har skapt flere store arenaer for sin merkevare, og har tatt over tronen som Norges viktigste motemagasin. Årets magasin er Costume.

– Det er en fantastisk anerkjennelse å vinne prisen «Årets magasin på nett og papir» i sterk konkurranse under Mediedagene i Bergen. I tillegg vant vi «Årets magasincover» med det legendariske coveret med Skam-stjernen, Iman Meskini, som allerede er sett av en million mennesker og hyllet verden rundt, sier ansvarlig redaktør Kine B. Hartz og fortsetter:

– Alt sammen sier noe om kraften i merkevaren vår, og ikke minst at vi har gjort mye riktig. Vi er en redaksjon som følger hjertet og tør å satse på ideer vi tror på. Vi er veldig stolte av at vi er Norges største og beste motemagasin, og vi er stolte av at vi lykkes med vår målsetning om å bruke den makten det medfører på en positive og progressiv måte. Vi jobber målrettet med å strekke COSTUME-merkevaren over på nye arenaer, og dette ser vi resultatene av nå. Stor takk til en dedikert og kreativ redaksjon, som skaper fantastisk innhold hver dag, stor takk til Bonnier Media, stor takk til våre samarbeidspartnere og ikke minst; stor takk til alle våre fantastiske COSTUME-lesere som følger oss på nett, som leser magasinet og som engasjerer seg enten vi er med og deler ut Jenteprisen på FNs internasjonale jentedag sammen med Plan, lanserer Equality-genser, arrangerer spennende shoppingeventer eller inviterer til fest på festivalen Piknik i Parken. Dere er så bra!

Årets magasincover - Costume 9/2017

Juryens begrunnelse: 
Et historisk cover! Når en av verdens største TV-stjerner – ei norsk muslimsk jente- blir den første kvinnen som poserer med hijab på coveret, viser det at også motemagasiner kan sette dagsorden. Nydelig utført, med både fashion og politisk pondus. Bravo!

Dagen før kåringen publiserte motenettstedet Melk og Honning den årlige listen over de 15 mektigste motepersonlighetene i Norge – hvor sjefredaktør Kine B. Hartz er på listen, fordi Costume blant annet “klarer å sette mote i et større perspektiv”.

– Det er utrolig stas at både mote- og mediebransjen anerkjenner det vi gjør og at våre redaksjonelle valg skaper positive ringvirkninger i samfunnet. Jeg blir så stolt og motivert, sier sjefredaktør i Costume, Kine B. Hartz.

Kampanje: Costume ble årets magasin

Medier24: DN, Costume og Faktisk er årets store medievinnere

Mediebedriftene: Se alt fra prisutdelingen her

Costume-redaksjonen under gårsdagens prisutdeling,



Kanskje du også er interessert i...