Festtips: Unngå vonde sko til julebordet

Vi vet høye hæler ikke er spesielt gunstig å gå på over lengre tid, men allikevel klarer vi ikke å la være å kjøpe de. Her er noen praktiske råd du kan følge neste gang du er på utkikk etter nye festsko!

Juletiden, og julebord er for mange kvinner synonymt med sexy høye hæler, men også såre føtter og vannblemmer. Au! Men hva skal man gjøre? Som kvinner er vi innforstått med at høye hæler er de perfekte festskoene; de gir gaselle lange legger, og den rette holdningen! 

Men etter noen timer når føttene skriker etter bakkekontakt, og du har ikke anledning til å sparke dem av, finnes det heldigvis noen små råd du kan følge. Så slipper du krype til korset, og tusle hjem i strømpelesten.

Nøkkelen til å beholde skoene på ligger i hælen

Vi har vært i kontakt med Kristine Berg Marhaug, fysioterapaut ved Löplabbet i Oslo Sentrum, som forteller at hun i lenger tid har jobbet med pasienter som har fått plager etter å ha gått i høyhælte sko over lang tid.

– Det er viktig å se på hælen før du velger festskoen. Dersom hælen peker innover under skoen, og man får en liten understøttelsesflate, vil dette gi dårligere balanse enn om hælen går rett ned eller litt bakover, sier hun og fortsetter;

– Tykkelsen på hælen er mer avgjørende for balansen. Jo tykkere hæl, jo bedre balanse. Så hvis du sliter med å holde deg på hælene utover kvelden, bør du gå for en tykkere hæl neste gang du er i skobutikken.

LES OGSÅ: Asos lanserer en budsjettvennlig brudekolleksjon

– Det er også viktig å huske på jo høyere avstand eller høydeforskjell det er mellom forfot og hæl, jo større vil trykket på forfoten bli. Om man går for pensko med hæl, og som også har litt tykkelse på sålen i forfot (evt platåsko), vil trykket i foten være jevnere. 

Altså du forskyver kroppsvekten din fremover i skyhøye hæler, noe som gjør at du legger all vekt på den fremste delen av foten. Dette kan i lengden føre til ryggsmerter og slitasjeskader. 

LES OGSÅ: Her åpner Norges største spa-anlegg.

Oftest kjenner man smertene senere på kvelden, når føttene begynner å verke, men heldigvis finnes det noen smarte tips mot vonde føtter;

– Dersom man går i høyhælte og litt trange sko, vil man få nedsatt sirkulasjon i føttene. Dette kan resultere i at føttene blir hovne og vonde. Unngå at skoene er altfor trange, vift litt med anklene, krøll og strekk tærne av og til. Noen kjappe tåhev kan også funke fint, det gjelder å få tilbake sirkulasjonen. Dersom skoene føles veldig harde i forfot eller bak i hælen, finnes små innleggsputer som kan dempe litt på trykket. De er smarte å kjøpe i forkant, hvis du vet at du skal gå mye.

Pass deg for belastningsskadene

– Over tid vil mange få slitasje i enkelte ledd. Dersom den høyhælte skoen også er smal foran, vil stortåen presses inn mot de andre tærne. Etter en stund vil mange utvikle 'hallux valgus' som er en skjev stortå. Det er ikke uvanlig at knoken på yttersiden av stortåen vokser og blir veldig øm. Noen kan få tværrplattfot, hard hud og liktorn på grunn av mye press på forfoten. Dersom hælen på skoen er meget høy, vil baksiden av ankelen bli presset sammen og få mye belastning. I enkelte tilfeller kan dette over tid gi slitasje, og ekstra beinsubstans kan legge seg i leddet og skape problemer.

LES OGSÅ: Slik lager du en falsk lugg

Kristine råder om å ikke bruke sko som er for små, da det kan forkorte senen som går under foten. Når man da går over til sko som passer og kanskje er litt flatere, overbelaster man denne senen, som medfører smerte. 

Og det er lurt å ta noen forhåndsregler! Ha skoene med deg i en pose eller i veska, slik at du slipper å ta på deg hælene hjemmefra. Et annet tips kan være å ta av skoene hver gang du har mulighet, som for eksempel under bordet ved middagen. 

Her er et eksempel på stiletter med en hæl som peker rett ned - og disse lekkerbiskene passer utmerket til å danse inn i de sene nattetimer.

Kanskje du også er interessert i...