Rooms på Den Norske Opera og Ballett
© Erik Berg

Henrik Vibskov designer kostymer for ballettforestilling

Vi har vært så heldige å få møte den danske designeren Henrik Vibskov på Den Norske Opera og Ballett som sammen med koreograf Alexander Ekman lager en unik danseforestilling!

21. juni 2017 av Silje Kilmork Vemøy

I kveld er det premiere på forestillingen Rooms, og vår skribent har vært så heldig å få komme innenfor husets fire vegger for å se hva som rører seg på innsiden av Den Norske Opera og Ballett et par dager i forveien. 

Rooms er et helt unikt stykke; En danseforestilling i vandreform der publikum faktisk er med både på, bak og rundt scenen. Og kostymene er designet av den danske stjernedesigneren Henrik Vibskov. Da kan det vel bare bli suksess? 

Rooms på Den Norske Opera og Ballett
© Erik Berg

Kort fortalt er altså Rooms en forestilling der publikum selv vandrer fritt rundt på scenen, og får muligheten til å titte inn i ulike "scenarioer" spilt av hele 40 dansere fra Nasjonalballetten. I tillegg utgjør ensemblet musikere fra orkesteret, en operasanger og en god håndfull pianister. Dette er virkelig storslåtte greier. 

– Jeg ønsket å benytte potensialet i det 2000 kvm. store lokalet som utgjør hovedscenen med bak- og sidescener her på operaen, forteller koreograf Alexander Ekman, som tidligere har skapt den kritikerroste A Swan Lake - en ballett der danserne plasket rundt i 5000 liter vann på scenen. 

– Det kule med forestillingen er at den oppleves ulikt hver gang den spilles. Publikum velger selv hva de ønsker å se og når de vil se det, og kan derfor styre sin egen opplevelse på en helt unik måte. 

Rooms på Den Norske Opera og Ballett
© Erik Berg

Selve handlingen i Rooms dreier seg rundt alle disse 40 unike historiene, som til sammen utgjør et lite menneskesamfunn på den gigantiske scenen. 40 ulike personer med et liv og en historie man kan kjenne seg igjen i. Og etter å ha sett noen minutter av sceneprøven, forstår jeg hva det går i: Her blir man kjent med alt fra A4-familien med pinlig nøyaktige hverdagsrutiner, kokken som forgifter alle sine gjester, til den prostituerte kvinnen som like gjerne har en madrass festet til sin egen rygg. Det er lekent og absurd, og så tatt på kornet at latteren kommer veltende umiddelbart. 

Bli med innenfor veggene på Operaen og se en smakebit på videoen nedenfor.

Og apropos madrass fastsydd i ryggen - designer Henrik Vibskov jobber vanligvis med mote for motens skyld, men er heller ikke fremmed for å samarbeide med scenekunst - noe vi godt kan forstå når vi ser nærmere på arbeidet hans. Vibskov blir gjerne omtalt som "avantgarde", og er kjent for sin fargerike og lekne stil med elementer av humor og kunstarter. "Han er litt gæren", har jeg hørt rykter om, og må rett og slett ta en prat med mannen: 

Hva er grunnen til at du både tidligere, og her har valgt å jobbe med dansere?

– Jeg har selv både spilt musikk og danset helt siden jeg var liten, derfor ligger det i min natur å jobbe med dans og bevegelse. Det er en uttrykksform jeg liker godt, og synes det er morsomt å kunne kombinere mote med bevegelse og musikk. Derfor har jeg også brukt dansere på catwalken tidligere. Jeg liker måten de beveger seg på i samspill med musikken som brukes.

Du har jobbet med Alexander Ekman og komponist Mikael Karlsson mange ganger nå, og det virker som om dere har en ganske unik greie gående. Fortell?

– Jeg vet ikke, det fungerer bare godt. Måten vi jobber på med å skape ting sammen der og da og bruke mye humor i arbeidet. Denne forestillingen skapes jo bare på to uker, og det kommer til å være en prosess i kontinuerlig forandring helt til premiere. For eksempel ble koreografien til før kostymene - noe som ikke er helt vanlig. 

Nei? Fortell oss mer om kostymene. Du er jo kjent for å bruke sterke farger. Blir det Vibskovsignatur på Rooms?

– Egentlig ville jeg ha hvitt. Helt hvite dansere, med grønt hår og grønne øyne. Jeg ville ha én ren farge som gikk igjen overalt. Men vi var så presset på tid, at vi måtte finne en farge som kunne brukes på alt fra kostymer til ulike rekvisitter og møblement. Så da ble det lyseblå. Det finnes jo allerede lyseblå dynetrekk og madrasser og flere andre ting vi bruker i forestillingen i butikken, så da sparte vi oss for mye tid kan du si. 

..og oransje baller som hodeplagg?

– Vel, vi kunne ikke bare ha snill lyseblå. Måtte ha en kontrastfarge også. Ballene har jeg brukt tidligere til noe i København, så jeg fant ut at vi kunne trekke dem om i en annen farge og gi dem nytt liv på Operaen. I tillegg har jeg lekt meg med ulike former og dimensjoner, og mange av danserne har fått puter stappet rundt i kostymene både her og der. Det skaper et gøyalt uttrykk og et tydeligere konsept. 

Men de skal fortsatt klare å danse i dem da?

– Ja. Jeg var på en kostymeprøve her på Operaen for en ukes tid siden, da jeg mer eller mindre skulle bestemme de ulike kostymene til alle 40 dansere på tre timer. Alt stoffet hadde ikke engang kommet. Det var totalt crazy, puter og dansere fløy vegg-i-mellom. Men vi fikk det hele til å passe sammen, på et vis. 


Rooms på Den Norske Opera og Ballett
© Erik Berg

Og jammen er det litt av et samspill som skal settes igang når publikum slippes fri på de 2000 kvadratmeterne denne onsdagen. Det er mulig du har sett forestilling på Operaen tidligere, men dette har du definitivt ikke opplevd. Og enten du er mest interessert i mote eller ballett - eller begge deler, er Rooms en forestilling du virkelig bør få med deg. Dette er ballett der Operaens seriøse stempel er fjernet, og resultatet blir en aften spekket med overraskelser, vanvittige karakterer og humoristiske kostymer i ekte Henrik Vibskov-ånd. 

Rooms har premiere 21. juli og spilles onsdag, torsdag og fredag. Les mer på www.operaen.no

Har du sett? Slik får du en kul festivalstil! 

Kanskje du også er interessert i...