Ole Lynggaard med sommerens fineste smykker

Ole Lynggaard med sommerens fineste smykker

Bli med oss inn i universet til gullsmed Ole Lynggaard, og se smykkefavorittene til merkets nye, norske PR-ambassadør, Annabel Rosendahl!

Han pakket kofferten sent på 50-tallet og la ut på en verdensomspennende reise for å bli inspirert og lære mer om smykkekunsten. Tittelen som gullsmed hadde han allerede, men Ole Lynggaards visjon ble til mens han reiste. Hans mål var å bli et av Skandinavias ledende smykkemerker da han etablerte merket i 1963 - det har Ole Lynggaard Copenhagen for lengst vist seg å ha blitt.

Vi var så heldige å bli invitert med inn i deres magiske univers - til et familiekonsern hvor alle tar sin del av ansvaret for å skape helt unike smykkekolleksjoner, og for å videreformidle et visuelt luksuskonsept. 

Til venstre: Verkstedet til Ole Lynggaard. Til høyre: Ole Lynggaard og vår nettansvarlig Sonia Uppal.

Til venstre: Verkstedet til Ole Lynggaard. Til høyre: Ole Lynggaard og vår nettansvarlig Sonia Uppal. 

Ole Lynggaard er fremdeles aktiv i bedriften. Hans vakre og finurlige illustrasjoner preger alt av deres kommunikasjon utad av huset. 

Et fullverdig Ole Lynggaard-team tok imot oss på hovedkontoret i København. Alle prosesser i familievirksomheten foregår her, fra design og illustrasjon til all smykkeproduksjon, PR og salg. 

Bli med inn i deres smykkeverden.

Samling av verktøy oppe på verkstedet - et lite kunstverk i seg selv.

Samling av verktøy oppe på verkstedet - et lite kunstverk i seg selv. 

- Bedriften vår er designdrevet, noe som betyr at designerne er med på å bestemme hvilke smykker som skal utvikles. De er med på å titte på trendene og utvikle konsepter, mens jeg sitter med budsjetter og ser tilbake på hvilke smykker og materialer som har solgt best, forteller Søren Lynggard, CEO ved merket.

Designerne jobber med myke organiske brikker før prototypene formes.

Simen Lynggaard, Ole Lynggaards sønn, tar oss med gjennom verkstedet og viser hvordan prototypene blir formet og utviklet etter at Charlotte Lynggaard leverer skissene. Senere blir disse formet i glyserin før urmakeren fullfører designet og transformerer smykket til gylne materialer.

- Designerprosessen kan vare fra to til tre år før vi leverer det ferdige produktet. Det tar lang tid å forme den perfekte fasongen som skal overgå det vi har designet tidligere, forteller Charlotte.

Intrikat håndverk og organiske former preger smykkene. Her tar elefanten form, som er en del av konseptet til Ole Lynggaard. 

45 gullsmeder jobber fast på verkstedet og setter sitt preg på Charlotte Lynggaards design.

Smykkemerkets kampanje er inspirert av sirkuslivet med en kolleksjon full av slanger som snor seg, diamantbelagte elefanter og stener i allverdens farger. Bildene er skutt av Anders Overgaard, med svenske Mona Johannesson som kampanjepike, med en vintage sirkusvogn og omgivelser verdig et omreisende sirkus fra 20-tallet. 

– Smykker har en lang tradisjon i Danmark. Vi prøver å toppe hver kolleksjon med en ny vri, samtidig som vi prøver å holde på identiteten og særtrekkene, forteller Charlotte.

Kronprinsesse Mary

– Fordelen med å være smykkedesigner er at man kan skape noe helt unikt til spesielle anledninger. Denne kronen ble det brukt over 4000 dollar på, og ble designet til en utstilling i Danmark, uten et spesielt formål. Kronprinsesse Mary forelsket seg i kronen, og ønsket å bruke den i sitt bursdagsselskap. Det ga en inngang til nye prosjekter, og satte i gang idéprosessen til nye konsepter, forteller Charlotte.

Vi kan også glede meg at Ole Lynggaard åpner sin første flaggskipbutikk i sentrum av Paris i neste uke. Her kan du få skreddersydd ditt drømmesmykke, samtidig tilgang til fullt sortiment.

Vi tok en prat med moteprofilen Annabel Rosendahl som forlot sin fulltidsstilling som innkjøper hos Høyer Eger for å satse på noe eget, og takket nylig ja til å jobbe som presseansvarlig for smykkemerket.

– Jeg har vært fan av Ole Lynggaard Copenhagen så lenge jeg kan huske og elsker designet, håndverket og historien. Det bohemske uttrykket har jeg alltid likt veldig godt, og Ole Lynggaard har et univers av smykker inspirert av natur og dyr. Det skal bli spennende å fortelle historien til merket, og inspirere med nyheter ut til det norske folk, forteller Annabel.

– Jeg elsker min snake ring i gull. Den fikk jeg til jul for noen år siden og har vært på fingeren siden. Den passer til alt, og har blitt en del av meg. Jeg liker å investere i få smykker fremfor å ha mange, og tanken på at smykker i et material som 18 karat gull varer evig og kan gå i generasjoner liker jeg. Ringen med slangeform er spesiell, da den har et unikt design og gir meg "power" i hverdagen, forteller Annabel og deler litt av fremtidsplanene sine.

– Fra 1. august skal jeg jobbe for meg selv med forskjellige prosjekter som konsulent, og har allerede noen spennende samarbeid på gang. Ole Lynggaard er et eksempel på dette, og jeg som deres norske PR-ambassadør vil fokusere på å videreformidle historiene deres på rett vis til pressen. I tillegg vil jeg ha fokus på å bygge meg opp på mine sosiale kanaler. Jeg kommer fortsatt til å reise rundt på moteuker, og bruke mer tid på å ta bilder og gi leserne mine bedre innhold.


*Vi gjør oppmerksom på at deler av kostnadene i forbindelsen med denne artikkelen, er dekket av Ole Lynggaard. Alt som publiseres, er likevel vurdert på et fritt og uavhengig journalistisk grunnlag.


Kanskje du også er interessert i...