Sniktitt på høstkolleksjonen til Samsøe&Samsøes

Sniktitt på høstkolleksjonen til Samsøe&Samsøe

Vi fikk se hva Samsøe&Samsøe har å by på til høsten i et gammelt lokomotivverksted i København!

26. januar 2018 av Sonia Uppal

– Det er to definerte retninger ved denne kolleksjonen, og det er materialer fra klær for utendørs aktiviteter og tekniske detaljer.

Vi møter Mia Kappelgaard i København, sjefsdesigneren i Samsøe&Samsøe rett før visningen i København. Hun er kledd i brun bukse og grå høyhalset genser. På nesen sitter et par pilotbriller i gull. Alle rundt er supernervøse for kveldens visningens, mens Mia har alt under kontroll. Vi setter oss ned over et par danske, sunne sjokoladeboller og kaffe.

– I den nye kolleksjonen har vi fokusert på «performance» og «stability». Det er et par enkle hverdagsplagg som treffer den skandinaviske stilen vi er så kjent for. Vi har brukt mye tid på å utforme tilbehør og de perfekte kontrastene. Kolleksjonen har et slags "old school"-uttrykk, uten at det er retro.  

Mia er inne i sitt syvende år hos den danske kleskjeden. Hun har jobbet med klær og design i en årrekke. Det første hun påpeker er at Samsøe&Samsøe har utviklet seg enormt de siste årene. Da hun tok sine første skitt som sjefsdesigner for Samsøe&Samsøe, var merket klar for en forandring, som hun sier.

- Vi ville i en ny retning. Merket hadde lenge vært veldig basic, noe det fortsatt er, men vi ønsket å komme oss videre. Vi har videreutviklet kolleksjonene og laget en signatur. Vi har bygget ut produktuniverset vår, og for tiden har vi fokus på sko, denim og annet tilbehør.

Før Mia ble en del av Samsøe, var det business som kom i første rekke. Brødrene Klaus og Preben Samsøe lanserte merket i 1993, og startet med smykker, før de gikk over til t-skjorter for menn. I 2000 tok Peter Sextus and Per-Ulrik Andersen over, og forvandlet merket fra å ha fokus på A4-plagg til å utvide til fulle kolleksjoner, med klær og tilbehør for både menn og kvinner.

I dag er Samsøe&Samsøe en av Skandinavias mest populære og anerkjente merker, med fokus på hverdagslige klær som man kan bruke i alle tilstelninger. Samsøe&Samsøe selges i dag til over 35 land, blant annet til Australia, Korea, Singapore – og Norge, med sitt største marked i Nederland, Tyskland og Storbritannia. 

Dere begynner å titte på nye tendenser lenge før kolleksjonene blir vist for publikum, hva gjør du for å bli inspirert?

– Det handler ofte om å komme seg litt vekk fra der man sitter til dagligdags. Jeg tar med meg mitt designteam til storbyer som Paris, London, New York eller Tokyo for å prøve å tenke nytt og annerledes. Til denne kolleksjonen har vi vært i London, og sett på utstillinger, dratt på vintagebutikker, sett på små detaljer og alt som rører seg på gaten.  Kunstnere og arkitekter står for en stor dose inspirasjon, og det hender at en tur til et museum i København er alt som skal til for å inspireres.

– Jeg elsker Sonia Delaunay, som er en gammel tekstildesigner. Hun leker rundt de villeste farge og materialsammensetningene, det er helt fantastisk å se på.

Det finnes et hav av minimalistiske merker, spesielt i Skandinavia. Hvordan skiller Samsøe seg ut?

- Det vil alltids være overlapping, men likevel har Samsøe fått sitt kjennemerke. Vi er i spenningsfeltet mellom casual og det formelle. Vi ønsker å tilby the everyday uniform, og ønsker å være i tiden og oppdatert, noe jeg føler vi har fått til.

Hva er det beste med å være designer?

– Det er flere ting, men mest av alt å kunne skape historier. Altså hele prosessen med hvor det starter og hvor det ender er bestandig like fascinerende. Det å kunne gi liv til materialer, og kunne skape former og fasonger er helt fantastisk. Jeg blir helt over meg når jeg ser at folk på gaten gå i Samsøe&Samsøe. Tenk at det er noe jeg har skapt, men selvsagt også prosessen rundt mottagelse, reaksjoner og tilbakemeldinger viktig.

Hvor er Samsøe&Samsøe om fem år?

– På mange måter tror jeg vi er det samme som vi er i dag, men vi har nådd nye høyder og klart å løfte dansk mote et hakk. Også ønsker vi selvsagt å skape mye blest internasjonalt i nye markeder, men det er viktig for oss å være ute til riktig tid, du må vite hva kunden vil ha slik at du ikke masseproduserer klær som ikke blir solgt.

Hva liker du å gjøre når du ikke designer?

– Vel, jeg har to små døtre, og elsker å tilbringe tid sammen med dem og kjæresten min. Hyggelig familiestunder står høyest prioritert på lista, men så liker jeg også få med meg utstillinger og omringe meg med kreative mennesker.

Er det en ting ved deg veldig få vet?

– Jeg har et veldig godt øyemål. Når folk kommer til fitting, så trenger jeg sjeldent et målebånd.

Se hva vi kan vente oss til høsten her:

*Vi gjør oppmerksom på at deler av kostnadene i forbindelsen med denne artikkelen, er dekket av Samsøe&Samsøe. Alt som publiseres, er likevel vurdert på et fritt og uavhengig journalistisk grunnlag.

Kanskje du også er interessert i...