Bli sunn og skjønn på 1-2-3

Veien til et sunt liv trenger ikke å være lang eller vanskelig. Et par små justeringer i hverdagen kan gjøre underverker. Vi gir deg tipsene!

26. mars 2010 av Costume


1. Spis rugbrød

Velg mat med fullkorn istedenfor hvetemel. Det er godt for både fordøyelsen og hjertet. Kost som inneholder mye fiber, som rugbrød, grønnsaker, diverse kålsorter og rotfrukter, setter også i gang forbrenningen. Nye undersøkelser viser at daglig inntak av fullkornsprodukter som rugbrød og grovt franskbrød minsker risikoen for hjerte- og karsykdommer og visse typer kreft.

2. Få fin hud med næringsgivende frukt
Erstatt usunn snacks med et sunt mellommåltid med færre kalorier og sunne egenskaper. Frukt som banan og avocado er bra for huden din, som har bruk for fettstoffer for å holde seg smidig. Banan og avocado er rike på nettopp disse oljene som gir huden fuktighet innenfra.

3. Gå en tur med en venninne
Når du har en avtale med en venninne så foreslå at dere går en tur og skravler istedenfor å sitte på café og drikke kaffe. Det kan dere jo gjøre etter at dere har gått tur. Frisk luft gir deg farge i kinnene, dessuten forbrenner man cirka 300 kalorier hvis man går tur i en time.

4. Nøtter styrker hjertet
Nøtter og mandler er sunt for hjertet. Spis ti nøtter eller mandler hver dag - de inneholder blant annet sunne fettsyrer, kostfiber og vitamin E. Undersøkelser viser at hvis du spiser 150 gram nøtter i uken minsker du risikoen for å få hjertesykdommer med 20 til 40 prosent.

5. Ta et avslappende fotbad
Et fotbad med eteriske oljer eller badesalt er både avslappende og sunt. I tillegg til at du får slappet av i kroppen, gir fotbadet næring, fuktighet og virker antistressende på såre og tørre føtter.

6. Sov godt
En god natts søvn er viktig for å holde seg sunn. Hvis du ikke sover nok har du mindre energi, humøret synker og immunforsvaret svekkes. Noen enkle råd kan du følge: Trener eller løper du rett før du skal legge deg, vil du nok oppleve at du får problemer med å sovne fordi treningen øker energinivået ditt. Legg derfor treningen til noen timer før du skal i seng. Unngå store måltider og koffein før du legger deg. Gå likevel ikke sulten til sengs, derfor lønner deg seg å spise et lite mellommåltid og drikk en kopp te uten koffein eller varm melk - det beroliger.

7. Rør deg på jobben
Stillesittende arbeid behøver ikke bety at du ikke beveger deg. Har du en pult som kan heves bør du reise deg opp innimellom. Gå bort til en kollega istedenfor å sende mail, og ta deg en runde rundt huset i løpet av dagen.

8. Spis moderate mengder søtsaker
Du trenger ikke droppe søtsakene helt, men bestem deg for kun å spise søtsaker på utvalgte dager i uken.

9. Drikk filtrert kaffe
Kaffe er slett ikke så usunt som de fleste tror. Kaffe er ikke skadelig i moderate mengder. Hvis du vil drikke så sunn kaffe som mulig bør du drikke filtrert kaffe, det vil si maskinbrygget kaffe eller pulverkaffe. I filtreringen blir nemlig en del av de skadelige stoffene skilt ut.

10. Plei øynene dine
Du kan selv lage deg en øyenmaske som er effektiv og billig, nemlig av agurk. La agurkskivene ligge på øyene i 10 til 15 minutter. Det virker drenerende på væskeansamlinger rundt øynene.

Kanskje du også er interessert i...