Sunne matvarer som er sunne om du spiser de feil
5 tips til en sunnere livstil © Costume.no

5 "sunne" matvarer som faktisk er usunne

Ikke la deg lure av gode matvarer når matvanene er feil!

God helse, sunn mat og trening henger sammen med ønske om en sunn livsstil. Allikevel faller mange av oss i flere av de sunne ”fellene” når det handler om å spise sunn mat, og velge riktig mat. 

Du må nesten være detektiv på å lese ingredienslisten for å ta hensyn til alt, men her er 5 enkle påminnelser som vil redusere søtsuget, og sukkerinntaket på sikt.

1. Tørket frukt

Er du mulig, tenker du sikkert? Er ingenting sunt? Jovisst, bare ikke den tørkede frukten som allerede er tilsatt enda mer sukker. Hyllene i innvandrer butikkene bugner ofte over av poser med frukt dekket av yogurt, eller inntørket frukt som er tilsatt masse sukker. Aprikos, rosiner, dadler og fiken er ofte verstingene, så sjekk innholdet, og se om frukten har en hinne av noe som ser ut som shimmer, da er den som regel tilsatt sukker.

Les også hvordan å bruke kokosoljen riktig!

2. Smoothies

Bringebærsmoothies, blåbærsmoothies, mangosmoothie. Listen over deilige smoothies er uendelig, og det er nesten også alt fruktsukkeret de fargerike, deilige drikkene inneholder. Frossen banan er den ultimate ingrediensen som gjør smoothien kald og kremete, men kjøper du en smoothie fra en smoothiebar kan du regne med at basen ofte er en sukkerholdig fruktjuice eller eplenektar, og da blir plutselig ikke det dyrbare acaipulveret fra indre regnskogen i summen mindre verdt pengene enn antatt.

Liker du varme drikker? Det er tid for te...

3. Energibarer

Energibarer er for mange den perfekte matbiten å ta med seg i vesken, eller spise etter en real treningsøkt. Det du kanskje ikke tenker på, er at de også inneholder masse bearbeidede ingredienser. Bearbeidet mat er ikke å foretrekke fremover ”rent” som du får om du lager de selv. De små barene som frister like mye som sjokolade er som kjent ofte sukkerbomber, derfor skal du lage dine egne energibarer.

4. Fettfrie matvarer

Sukker- og fettfrie matvarer ble en stund tilbake kritisert for å være ille, siden det ikke var i sin opprinnelige form, men er yogurten tilsatt masse sukker, og en hel rekke andre ingredienser enn yogurtkultur, helmelk og skummet melkepulver som ren yogurten i sin opprinnelige form er laget av, er den kanskje ikke så mager og sunn allikevel?

5. Raw food desserter

Sukk, de sunne kakene uten raffinert sukker er ikke så sunne om du spiser de titt og ofte. Ja, kokosblomstsukker er sunnere enn raffinert sukker, men blodsukkernivået og insulin blir allikevel påvirket. Veganske kaker kan inneholde mye sunn fett, og sukkererstatninger i store mengder. Regelen må vel bli å tenke at brød hver dag er bedre enn kake, som Marie Antoinette ville anbefalt.

Les flere artikler om sunnhet HER!

Kilder: Vektklubb.no Dagens Medisin Harpersbazaar Australia

Kanskje du også er interessert i...