Modeller drikker vann
Getty Images


5 tegn på at du drikker for lite vann

Helsetriks: Enkelte plager kan faktisk løses med et glass vann!

7. november 2016 av Julie Elsebeth Crone Johannesen // Aktivtraening.dk og Silvany Bricen

Julebord sesongen nærmer seg, og desember er måneden der mange drikker mer alkohol enn ellers, og den varme, tørre inneluften bidrar også til at kroppen trenger ekstra mengder med vann. Men mengden vann kroppen din trenger avhenger av flere faktorer som hvilken kroppsbygning du har, klima og din generelle helsetilstand. Men at vann er viktig for kroppen er det ingen tvil om. For å få føle deg opplagt, og komme gjennom både desember, og året ellers uten å føle deg redusert er det greit å minne deg selv på følgende av for lav vannmangel i kroppen.

Har du noen gang tenkt over hvilke konsekvenser for lite vann har for kroppen din? Her er fem kjedelige konsekvenser for lite vann kan medføre:

1. Hodepine og svimmelhet

Kroppen din trenger vann, og bruker opp mye av vannet for å holde kroppen i gang. Mangler du for mye vann, vil det tære på veskelaget rundt hjernen, som vil føre til at du føler hodepine. Begrepet «tretthetshodepine» kommer ofte av mangel på vann, og at kroppen er varm og sliten, og fyllesyken skyldes også at kroppen er dehydrert og trenger påfyll med vann og mineraler.

2. Dårlig ånde og tørr munn

Når kroppen mangler vann, vil den reagere med å produsere mindre spytt. Dette fører til at de antibakterielle stoffene som dreper bakteriene i spyttet går amok, og skaper dårlig ånde. Dessuten fungere vannet som et lag som holder slimhinnene i både halsen fuktig, uten dette laget vil munnen føles tørr.

Opptatt av mat? Hvilke 5 sunne matvarer er faktisk "usunne"?.

3. Du tror du er sulten

Nesten med en gang du føler en trang til å spise en eller annen form for snack, så prøv heller å drikke et glass vann i stedet. Når kroppen din mangler vann, sender hjernen et falsk signal til kroppen om at den er sulten, men i virkelighetene er det vann kroppen din trenger.

4. Redusert konsentrasjonsevne

Hjernen vår består av 90 % vann, og så derfor er det kanskje ikke så merkelig at dehydrering derfor går sterkt utover konsentrasjonen.

Mangel på vann kan påvirke både beslutningsevnen, hukommelsen og humøret ditt. Så når selv enkle arbeidsoppgaver virker uoverkommelige, bør du drikke et glass vann og se om ikke verden ser litt lysere ut.

Vet du? Victoria's Secret Engelens oppskrift for å holde seg i form.

5. Tørr hud og sprukne lepper

Vann gir elastisitet til huden, og med huden som kroppens største organ trenger den store deler av det vannet du drikker. For litt vann kan resulterer i at du svetter mindre, og av denne grunn får ikke kroppen renset ut avfallstoffer den ønsker å kvitte seg med.

Mangel på vann over lengre perioder vil dessuten bidra til at huden din blir tørrere og linjer kommer lettere frem.

Kilde: Aktivtrening.dk

Les: Den eneste tiden Gigi Hadid føler hun får ordentlig ro.

Kanskje du også er interessert i...