Har du lyst på sjokolade eller potetgull hele tiden? Dette er grunnen
© @Cara Delevingne

Dette forteller søtsuget om helsen din

Får du ofte cravings på salt, søtt og usunn mat? Dette prøver kroppen å fortelle deg!

31. mars 2017 av Marie Alkestrup / Silje Kilmork Vemøy

De fleste kjenner nok til følelsen av en intens trang til å spise junk og usunn snacks - og som heller ikke gir seg før man lytter til kroppen og gir den det den vil ha. Trangen kan melde seg til alle døgnets tider, og skyldes ikke nødvendigvis at du er sulten. Lysten på søtsaker, salt og fet mat kan nemlig være tegn på at du mangler bestemte næringsstoffer, har underskudd på søvn eller lavt blodsukker. 

Her får du en oversikt over fem velkjente "cravings", og en oversikt over hva kroppen din kanskje prøver å fortelle deg. 

Lysten på karbohydrater

Når du får lyst på pasta, hvitt brød og andre raske karbohydrater, kan det skyldes lavt energinivå. Det åpenlyse vil derfor være å gjenopprette energinivået med rene karbohydratkilder. 

Problemet er at tomme kalorier sannsynligvis vil gi deg lyst på enda mer sukkerholdige matvarer. Pasta og hvitt brød får nemlig blodsukkeret til å stige til værs, men det gir kun en kortvarig metthetsfølelse før det igjen synker til bunns. 

Derfor bør du droppe hvitt brød og pasta, og i stedet gå for fullkorn og grove karbohydrater - grovbrød og havregryn er rike på fibre og holder deg mett i lang tid. 

Se også: Disse matvarene er aller verst for huden din 

Lysten på sukker

Hvis søtsaker er det eneste som dukker opp på netthinnen din, er det stor sjanse for at blodsukkeret ditt er lavt. Velger du å gi etter og foré kroppen med godteri, sjokolade og kake, vil riktignok blodsukkeret stige raskt, men like etterpå styrter det til bunns og gjør tilstanden enda verre. Dette kan medføre hodepine, skjelvende fornemmelser og ikke minst lyst på enda mer søtsaker. 

Prøv derfor å slukke trangen med frukt, yoghurt med müsli eller en rawbar. Det vil resultere i et langt mer stabilt blodsukker og samtidig tilfredsstille søtsuget.  

Lysten på salt

I stressede situasjoner aktiveres hormonsystemet og frigir hormonet kortisol, noe som kan øke trangen til inntak av fet og saltet mat. 

Når trangen til fett og salt melder seg, bør du se etter et lettere alternativ. Prøv for eksempel kikerter som du rister i olivenolje og salt. På den måten får du både salt og den sunne varianten av fett som kroppen din har godt av - olivenolje er blant annet rik på omega 9-fettsyrer. 

Lysten på sjokolade

Vi er nok mange som kunne spist sjokolade dagen lang, og dette kan faktisk skyldes at vi mangler magnesium i kosten vår. 

Når sjokoladebehovet melder seg, kan du med fordel velge den mørke varianten med 70 prosent kakao eller mer. Kombiner sjokoladen med noen nøtter, da dette til sammen gir en bedre metthetsfølelse. 

7 råd til deg som sliter med kviser og uren hud 

Hvis du bare har lyst på et eller annet

Har du lyst på noe, men ikke klarer å sette fingeren på hva det er? Følelsen kan like gjerne bli utløst av væskemangel, da den delen av hjernen som kontrollerer sulten din også kontrollerer tørsten. Hvis du ikke har husket å drikke nok i løpet av en dag, vil signalene av og til bli blandet sammen. 

Så neste gang trangen til et eller annet udefinerbart melder seg: Start med å drikke et stort glass vann og vent i 15 minutter, så vil lysten mest sannsynlig gå over. 

Kilde: Health.com

Kanskje du også er interessert i...