Disse fire feilene gjør at du kan ødelegge treningen din
© Anna Stokland

4 vanlige treningsfeil

Ser du ikke noe progresjon i treningen din? Dette kan være grunnen!

16. oktober 2017 av Anja Bruneskjold / iform.dk / Silje Kilmork Vemøy

Selv om du er flink, og nærmest har et religiøst forhold til treningssenteret ditt, kan det godt hende at du ikke opplever like raske resultater som forventet. Og det kan det finnes en naturlig forklaring på. Vi ramser opp fire overraskende feil de fleste overser, som faktisk har en stor påvirkning på treningsresultatet ditt! 

Har du sett? Dette er de mest populære treningsappene akkurat nå! 

1. Du trener for mye

Dette punktet er aktuelt for mange, spesielt de som ønsker raske resultater. Gir du ikke kroppen din sjanse til å restituere, ender den rett og slett opp med å ikke gi deg de resultatene du forventer. I stedet vil du føle deg utbrent og energiløs. Husk derfor å legge inn hviledager - dette er superviktig for helsen din. 

2. Du trener én muskel om gangen

Tenker du at den ene muskelen blir SUPERSTERK, fordi du kun fokuserer på et område? Forsøk heller å trene litt smartere, og utfordre flere muskelgrupper i en bevegelse. Ta for eksempel noen push-ups, da får du trent både armer, mage og rygg, eller squats, da får du trent både bein, rumpe og rygg, slik unngår du også å slite ut en muskelgruppe.

3. Du trener det samme hele tiden

For det første kan det ende opp med at du ikke merker noe særlig progresjon, og at du heller ikke klarer å oppnå de målene du har satt deg. Du vender nemlig kroppen din til den samme formen for trening, slik at alle muskelgruppene ikke får utviklet seg. Kanskje du skulle hive deg på en annen gruppetime enn du pleier? Eller kanskje det er smart å legge inn noen intervaller på neste joggetur?

Se her: Kendall Jenners treningsprogram tar bare 11 minutter! 

4. Du trener for hardt

Kanskje legger du på altfor mye på vektstangen, eller løper mye lenger enn kroppen din egentlig tåler. På den måten ender du opp med å stresse både kroppen og musklene dine, og det tar mye lengre tid å restituere, og bli klar til neste treningsøkt. Husk å være tålmodig, og øk heller gradvis, og i jevnt tempo. 

Kanskje du også er interessert i...