Få smarte treningstips til sommeren!

Tessa og Eline bak boken "Tren smart" gir deg sine beste treningstips her.

1. desember 2012 av Hedda Marie Kaupang
© costume.no

Motivasjon

For mange kan det være vanskelig å motivere seg nå som det har vært en lang vinter, og bikinisesongen nærmer seg. Her er Tessa Sørensen og Eline Hvamstads beste tips til å holde seg selv i gang - uansett dagsform.

- Bruk årstiden. Kom deg ut for å trene! Da får du dobbelt påfyll av solstråler og endorfiner. I vår- og sommerhalvåret økes naturlig aktivitetsnivået. Da er det essensielt å tenke variasjon. Bruk derfor naturen som lekeplass, sier Tessa.

- Legg flere av styrkeøktene ute, kjør kombiøkter med styrke innebygd på veien eller bruk transportetappen mellom to steder til å trene. Å sykle til jobb, løpe til en venninne eller spasere i stedet for kollektiv gir fort en gevinst både på form og humør.

- For å unngå at jeg går lei av det ene eller det andre, sørger jeg for å holde hver uke mest mulig variert. I hverdagen tar jeg alltid trappene fremfor heis, en vane jeg arvet fra en venninne med klaustrofobi. Små ting hjelper det også, skyter Eline inn.

 

© costume.no

- Snør på deg løpeskoene og kom deg ut marka, sier Tessa. Jeg har akkurat flyttet og fått Østmarka som nærmeste nabo, så nå utforsker jeg med stiløping og jakter på gode stier, fortsetter hun. Siden terrenget er så variert og bratt, styres øktene etter tid, istedenfor puls.

- Ta med et tau på løpetur, som du knytter rundt livet. Stopp langs ruten din, finn benker du kan hoppe på eller ta push-ups mot. Eller finn et tre du kan slenge tauet rundt og kjøre ett bens knebøy eller en stor gren å legge tauet over slik at du kan utføre opptrekk. Kjør maksimalt antall repetisjoner, før du løper videre. Med 4-5 slike stopp på veien har du en god kombiøkt som trener både kondisjon og styrke. 

Kom i form over tid

Vi vil vel alle komme i form kjapt, og mister raskt lysten til å fortsette treningen når man tar i for hardt når man først setter i gang. Det er viktig å ta hensyn til hvilke mål du selv har satt deg - og være tålmodig.

- Det beste man kan gjøre dersom man vil komme i form til sommeren er å trene variert. Legg inn et par kondisjon- og styrkeøkter i uken. All annen mosjon eller bevegelse du kan få flettet inn i hverdagen vil være et ekstra pluss. Når du er aktiv er det viktig å fylle på med næring og energi. De aller fleste vil føle seg bedre om de får i seg fisk eller kylling, masse grønnsaker og grove kornprodukter til lunsj eller middag, enn om de velger en tung burger med fete dressinger.

Klarer du å styre unna for mye sukker, ferdigvarer og fastfood i hverdagen, er mye gjort, avslutter Eline.

 

© costume.no

Kanskje du også er interessert i...

#IAMSCARLETT