Les også

Smart trening

Slik øker du forbrenningen uten å gå på trening: Korte mosjonsøkter og nok søvn

Øk forbrenningen uten å gå på treningssenteret

Kommer du deg aldri på trening? Her er fire effektive tips til hvordan du kan forbrenne kalorier uten å nærme deg treningssenteret!

12. juni 2017 av Anna Sjøstrøm / Iform.dk og Silje Kilmork Vemøy

Av og til føles veien til treningssenteret utrolig lang, men det betyr jo ikke at vi ønsker å la kroppen forfalle helt. Vi gir deg fire alternative måter å forbrenne kalorier på. 

Start dagen aktivt

Sett forbrenningen i gang ved å være aktiv før du inntar dagens første måltid. Løp deg en kort tur, gjør noen øvelser på gulvet eller gå en rask tur i den friske lufta. Da booster du forbrenningen og energinivået ditt fra morgenen av. 

Legg inn litt mosjon i alle pauser 

Utnytt pausene i hverdagene ved å være aktiv. Det er faktisk en hel del kalorier å hente her, hvis du bytter ut alle stillesittende pausene med for å eksempel å gå opp og ned trappene i oppgangen. Du kan forbrenne opptil 100 kalorier på 10 minutter, så opp av stolen og sett igang! 

Kort, men godt

Hvis både tiden og motivasjonen er knapp, kan du begynne med å redusere treningstiden. Er du vant til å trene i 30 minutter, kan du gjerne redusere tiden til ti minutter, men da må du til gjengjeld yte maksimalt i samtlige minutter. Belønningen er at det er fort overstått! 

Sov godt

Det høres kanskje utrolig ut, men du kan faktisk gå ned i vekt ved å sove. Et studie fra Chicago University har vist at folk kan miste hele 55 prosent mer fett, når de sover åtte timer sammenlignet med fem timer. Så sørg for å få tilstrekkelig med søvn, og unngå skjermer, smartphones og alkohol, som alle kan være forstyrrende for nattesøvnen. 


Kanskje du også er interessert i...