Les også

Fra et liv som modell, til tv-jobber, designsamarbeid og egne motekolleksjoner – den langbente og eksotiske briten Alexa Chung

Alles Alexa

© Whyred

Intervju: Roland Hjort for Whyred

Møt mannen bak Whyreds design, Roland Hjort.

2. februar 2011 av Hedda Marie Kaupang

Whyred er inne i sitt ellevte år i motebransjen, og har blitt et kjært designermerke i både Skandinavia og internasjonalt. Etter Whyreds vinsning av høstkolleksjonen for 2011, tok vi en liten prat med designer og gründer Roland Hjort.

Hvordan føles det nå som showet er over, og høstkolleksjonen har blitt vist?

- Bra, veldig bra. Reaksjonene fra folk har vært så positive, og uttalen fra pressen så langt er at denne visningen har vært en svært tydelig kolleksjon.

Fortell litt om valg av farger og materiale.

- Høstkolleksjonen har en slags rå eleganse. Den er enkel, maksimalistisk, med forskjellig trykk, mønstre og knallfarger. Du har den sterke, rustrøde fargen som går igjen i kolleksjonen, i både kvinne- og herreklærne, du har jordtoner, brente rødfarger og ikke minst fuksia. Jordtonene leker med kontraster. Vi har latt oss inspirerere av gamle tapeter og mønstre.

Hva vil du si er de største kjennetegnene ved Whyreds design?

 - Jeg vil nok si at de mest gjenkjennbare plaggene er parkasen, jakkene og blazerne.

Hvordan vil du si Whyreds design har forandret seg fra den første kolleksjonen frem til i dag?

- Når det gjelder den kvinnelige delen, har det blitt mer plissert, mer "rock n roll" over det, og herreinspirerte plagg. I designet har det resultert i en mer rocka look, som de lange kjolene og trenchcoaten.

Hvilket del av designprosessen er den du liker aller best?

- Det mest spennende må være startfasen, når man er full av inspirasjon og skal velge et tema for neste kolleksjon.

Har du selv et plagg eller tilbehør som du liker bedre enn noe annet i høtkolleksjonen?

- Det er så mange ting, men de smale, hvite herrebuksene, parkasen og samtlige sko er blant favorittene.

Hvor ser du Whyred om nye ti år?

- Først og fremst kommer vi på å satse mer utenlands, og hovedsaklig på å åpne flere butikker. Ikke minst i Norge, avslutter Hjort.

 

 

 

 

Kanskje du også er interessert i...