© costume.no

Anette vant den norske Triumph-finalen

Med en showpiece laget av videobånd og gamle floppy-disketter gikk Esmod-studenten Anette Boman helt til topps. Nå går turen videre til London.

Utestedet Ballroom i Oslo ble onsdag 5. mai forvandlet til et undertøysmekka da det dannet rammen rundt en spektakulær motevisning, som skulle sende Norges beste designstudent videre til finalen i Triumph Inspiration Award.

Moteskolen Esmod er den designskolen med høyest gjennomsnittlig plassering i den internasjonale finalen, og studentene i onsdagens finale levde opp til kravene for årets tema, Shape Sensation. De hadde hentet inspirasjon fra havet, blomstene, øyenstikkeren og Da Vincis flyvemaskiner, og på alle nivåer beviste de norske finalistene at de kan konkurrere både håndtverksmessig og kunstnerisk.

Og vinneren er...
Vinneren i år ble Anette Boman, som går i 2. klasse på moteskolen ESMOD. Hennes showpiece, Sensationally Shaped Information, var laget av videobånd og gamle floppy-disketter.

  • Vinneren har klart å formidle et retrouttrykk på en ny og innovativ måte. Hun har brukt utradisjonelle materialer og har klart å skape en sexy og sofistikert look ut av Flåklypa Grand Prix-filmer, var juryens begrunnelse.

Jenny Skavlan imponert
Konferansier Jenny Skavlan, som selv har vært elev ved en designskole i København, var positivt overrasket etter showet:

  • Nivået i kveld har vært veldig høyt og det har vært en utfordring å velge en vinner. Jeg synes det er viktig at markedsledere som Triumph tar denne form for initiativ, og gir unge lovende studenter en mulighet. Dette kan være et springbrett til en internasjonal designkarriere.

Verdens største designkonkurranse
Den norske finalen var en av 29 finaler som holdes verden over. Dermed er Norge med i det som kalles verdens største designkonkurranse. Mer enn 70 designskoler deltar og det er mye på spill for studentene. Finalistene fra hvert land møtes til den internasjonale finalen som holdes i London i september. Her vil verdenspressen og et stjernespekket dommerpanel velge nettopp det undertøysettet som bryter grensene og kan omdannes til et kommersielt undertøysett.

Vinneren av den internasjonale finalen får, under ledelse av Triumphs designteam, omdanne sin showpiece til et undertøyssett som skal selges i utvalgte Triumph-butikker over hele verden. Vinneren får også en pengepremie på 15.000 euro.