© Anna Stokland

10 tips som gir deg perfekt hud

Huden din er den første til å avsløre deg, når du ikke tar godt vare på deg selv. Unngå stress og prioriter søvn, dersom du vil ha en flott hud.

25. februar 2019 av Costume

Huden er den første til å avsløre om du sover for lite, drikker for mye kaffe, stresser for mye eller ikke tar vare på deg selv på andre måter. 

Her er 10 tips, som hjelper deg på veien til en flott hud.

TIPS NUMMER 1: DU MÅ IKKE BLI SOLBRENT

"Solen er hudens verste fiende. Ansikt, hals, bryst og hender er mest utsatt. 80 prosent av linjene i huden oppstår på grunn av solens UVA-stråler. Solens stråler trenger dypt inn i huden og påvirker cellefornyelsen og kollagenproduksjonen. 

Bruk solkrem på de utsatte stedene, og helst over faktor 20. Spesielt på de første sommerdagene, når huden blir lettest solbrent. En caps eller T-skjorte beskytter kun med noe som kan tilsvare en faktor 15. En gyllen regel er at den måten du behandler huden din på i dag, ser du resultatet av om 10 år" sier kosmetolog og kroppsterapeut Line Friis. 

TIPS NUMMER 2: UNNGÅ Å SPISE TILSATT SUKKER

"Alle former for tilsatt sukker er en stor synder, fordi det stresser huden. Tilsatt sukker finnes ikke naturlig i matvarer, men følger med i kjøpet av mange produkter som brus, fruktyoghurt og ferdigretter. Spis i stedet frukt, bær eller nøttebarer for å tilfredsstille søtsuget.

I for store doser virker sukker som en betennelsestilstand i kroppen og kan skade cellene dine. Huden eldres som et strikk som blir trukket lengre og lengre. Den blir slapp. Hvitt mel, brød, ris og pasta virker på samme måte som tilsatt sukker" sier ernæringsveileder og sykepleier Thorbjörg Hafsteinsdottir, som er forfatter av boken "10 år yngre på 10 uker".

TIPS NUMMER 3: STEK MATEN I GODE OLJER 

"Fettstoffer som er fremstilt med hard utvinning, som frityrfett og raffinerte planteoljer gjør cellemembranene stive, og da mister huden dens elastisitet. Derfor skal du ikke steke maten din i det. Det vil si alle oljer hvor det ikke står ekstra virgin, non hydrogenated (ikke oppvarmet), uraffinert eller mekanisk kaldpresset på etiketten. 

De dårlige fettstoffene i for eksempel junkfood og chips inneholder frie radikaler, som angriper huden. Du får kviser og huden blir grov. I stede kan du steke i kokosolje. Det er en mettet olje, som kan tåle høy varme, sier ernæringsveileder Thorbjörg Hafsteinsdottir.

TIPS NUMMER 4: DU MÅ IKKE RØYKE OG DRIKKE FOR MYE KAFFE
"For mye kaffe, alkohol og røyking eldrer huden. Alkohol tørker ut huden innenfra, fordi det renser kroppen for vann og fettstoffer. Kaffe er også vanndrivende og skyller mange gode mineraler ut. Jeg kan se på kvinner om de drikker mye kaffe. Huden er mer grå i fargen og slapp. 

En til to kopper om dagen gjør ikke noe. Hos kvinner som røyker ser man markant flere rynker. Også hos festrøykere, syntes jeg man kan se det. Nikotin lukker av for små karr, som nærer huden. Huden bli derfor mer slitt på grunn av dårlig blodsirkulasjon. Hver gang man røyker suger man tusenvis av frie radikaler inn. I det lange løp nedbryter dette alle cellene. Husk, det er aldri for sent å stoppe. 

Man kan kanskje ikke reparere store skader, men forhindre at det blir verre. Ofte er det kombinasjonen av kaffe, røyking, uregelmessige måltider og to glass rødvin, som påvirker huden. Det hele henger sammen," sier lege Irene Hage.

TIPS NUMMER 5: UNNGÅ STRESS
"Stress tærer både på vår energi og utstråling. Når du sover for lite og styrer rundt hele dagen vekker man alle stresshormonene, og du danner ekstra mye adrenalin. Det er ikke godt for huden. Over lengre tid tørker den ut og blir tynnere. Gir ned eller mediter eventuelt før sengetid. Eller legg deg en time tidligere," sier lege Irene Hage.

TIPS NUMMER 6: FÅ FLERUMETTEDE FETTSYRER
"Mett huden med gode fettstoffer, slik at den ikke tørker ut. Tørr hud har en tendens til å sprekke, bli rød og danne eksem. De flerumettede fettsyrene, omega 3- og omega 6-fettsyrer, er bra for huden. De får du fra mekanisk kaldpressede oljer som linfrøolje og fiskeolje. 

Oljene skal ikke varmes opp, men puttes i maten. Du kan for eksempel putte et par spiseskjeer med oljene i smoothie eller salat. Du kan også ta dem som tilskudd i pilleform eller flytende form." sier ernæringsvejleder Thorbjörg Hafsteinsdottir.

Huden fuktes fra innsiden og avfallstoffer skylles ut når du drikker nok vann
Huden fuktes fra innsiden og avfallstoffer skylles ut når du drikker nok vann © Anna Stokland / Alexa Chung SS19

TIPS NUMMER 7: DRIKK TO LITER VANN OM DAGEN
"Drikk godt med vann. Halvannen til to liter om dagen. Og enda mer dersom du drikker mye kaffe og te, som er vanndrivende og gjør at du tisser mer. Vann fukter huden innenfra og renser avfallsstoffene vekk, som stresser eller tærer på huden, og mineralene i vann er bra for huden.

Grønn te er også godt, fordi det er så mange antioxidanter i, som beskytter huden mot frie radikaler. Antioxidantene hjelper mot rynker og de brune flekkene du får med alderen av sol, vind og vær. Drikk grønn te med måte, for det er koffein i. Ikke så mye som i kaffe, men dersom kroppen konstant er adrenalin-påvirket av for mye kaffe og te tørker huden ut," sier lege Irene Hage.

TIPS NUMMER 8: TREN FIRE TIMER OM UKEN
"Mosjon øker blodsirkulasjonen, slik at huden blir gjennomluftet og får næring fra kosten, vitaminer og mineraler. Gjennom blodet blir cellene forsynt med stoffer som de har bruk for, og kvitter seg med stoffer de ikke har bruk for. Jeg kan se på folks ansikt om de mosjonerer eller ikke. Huden er spenstig, levende og har mer glød. Ideelt er fire timer med mosjon om uken et godt mål.

Alene kan en rask gåtur, hvor pulsen kommer litt opp gjøre underverker. Da kommer du også ut i den friske luften, slik at huden får frisk oksygen," sier lege Irene Hage

TIPS NUMMER 9: SOV ÅTTE TIMER OM NATTEN

"Skjønnhetssøvnen på helst åtte timer er viktig. Huden regenererer om natten, derfor skal den aktiveres mest mulig. Masser ansiktet ditt hver kveld, etter du har renset den. Gjerne med en ansiktsolje i musklenes og lymfebanenes retning.

Roseolje har vært kjent i årevis i antiage-sammenheng. Massasjen øker blodsirkulasjonen, slik at cellene blir vekket og det hjelper huden til å fornye seg. Lymfesystemet fjerner væskeopphopninger og avfallsstoffer som gir mørke ringer under øynene. Jo eldre du er, jo lengre tid tar det for huden å regenerere.

Massasje kan gjøre mye for å holde huden ung. Om natten har huden ikke bruk for annet enn olje eller en fuktkur. Er huden for mettet av en fet nattkrem blir den lat og arbeider ikke selv," sier kosmetolog Line Friis.

TIPS NUMMER 10: SPIS BÆR, ROTFRUKTER OG FISK
"Spis mat, som nærer huden innenfra. Granateple og alle slags bær er fantastisk for huden. De inneholder næringsstoffer, som bekjemper stress i huden. Det er også en god ide å spise grønnsaker i sterke farger som brokkoli, gulrøtter og røbetter.

Rotfrukter inneholder hyaluronsyre, som virker som naturlig botox og fyller huden ut. Spis også lettfordøyelige matvarer som fisk og mager kylling. Fordøyelsen din henger sammen med hudens utseende. Hvis du ikke fordøyer ordentlig, kommer avfallsstoffene ut i huden.

Spiser du dårlig og uregelmessig vil kroppen prioritere å få næringsstoffer ut til de vitale organer som hjerte og nyrer. Huden er det organet som sist får næringsstoffer. Kroppen vet at det ikke er livsnødvendig," sier ernæringsvejleder Thorbjörg Hafsteinsdottir.

Psst ... dette betyr din mors gener for helsen din

SLIK VIRKER HUDEN DIN
Huden skal ikke kun pleies og beskyttes utenpå mot uttørkning og forurensning med kremer, oljer og solfaktor. Huden skal også pleies fra innsiden, for å holde seg ung og spenstig. Under den synlige overhuden ligger underhuden. Her dannes det kollagen og elastin, som holder huden glatt og elastisk.

Produksjonen av kollagen og elastin faller naturlig med alderen, men usunn kost og livsstil kan framskynde prosessen. Dette er fordi det stresser underhuden med frie radikaler, som skader cellene dine. Antioxidanter som vitaminer og mineraler og spesielt viamin C og E og selen bekjemper frie radikaler. Derfor er de også gode å ta som tilskudd, for å holde huden ung.

Kilder: Lege Irene Hage, ernæringsveileder Thorbjörg Hafsteinsdottir og kosmetolog Line Friis.

Kanskje du også er interessert i...