Bli vakker innenfra

Glødende hud og skinnende hår kommer ikke av seg selv, et friskt ytre krever nemlig sitt kosthold. Vi gir deg tipsene!

Antioksidanter © Bulls
1 / 12

Antioksidanter

Som alle andre celler, påvirkes også hudcellene av oksidasjon, de brytes ned. Når kroppen utsettes for giftstoffer i mat og i luften, produseres det som kalles frie radikaler. Kroppen beskytter seg mot frie radikaler ved å produsere antioksidanter, men vi er også avhengig av antioksidanter fra maten vi spiser. Antioksidanter angriper de frie radikalene og utsetter derfor aldringsprosessen. Antioksidanter finner vi i vitaminer (spesielt E- og C-vitaminer) og i mineraler som sink. Pøs på med antioksidanter i kostholdet. Spis frukt, grønnsaker og bær i alle farger. Blåbær, solbær, plommer og bønner står på ja-listen. Det samme gjør råkakao og friske urter.

Vitaminer © costume.no
2 / 12

Vitaminer

Vitamin A, B, C og E bevarer hudens elastisitet og hjelper til med danningen av ny hud. Vitaminene øker også effekten av omegafettsyrene, og A-vitamin holder i tillegg hodebunnen sunn. Gode vitamin A-kilder er gulrøtter og mørkegrønne bladgrønnsaker som spinat. Vitamin C styrker ikke bare immunforsvaret, men er også viktig for oppbygging og bevaring av kroppens bindevev, kollagenet. Viktige kilder i kostholdet er blant annet paprika, kiwi og pasjonsfrukt. For å minske såkalt appelsinhud er det viktig å øke blodsirkulasjonen. Urter og chili stimulerer lymfesystemet i kroppen. Spirulina-algen inneholder alle viktige vitaminer og mineraler, i tillegg proteiner, og er heller ikke syredannende.

Spirulina fra Pure Planet, 284 kr.

Plantekjemikalier © Bulls
3 / 12

Plantekjemikalier

Grønnsaker og frukt inneholder ikke bare vitaminer og mineraler, men også plantekjemikalier, som fremmer helsen, og dermed også gir en penere hud. Varier grønnsakene og fruktene, siden alle sorter har sine egne, helt spesielle plantekjemikalier.

Superfood © costume.no
4 / 12

Superfood

"Superfood" er planter som inneholder store konsentrasjoner av visse næringsstoffer og plantekjemikalier. Dermed fungerer de omtrent som konsentrat av det du trenger, eller en naturlig vitaminpille. Det er kun visse planter som blir markedsført som superfood på verdensbasis, men visste du at for eksempel blåbær egentlig er et "superbær", grunnet de ekstremt store mengdene antioksidanter?

Goji Berries fra Creative Nature, 159 kr.

Syre/base-balanse © Bulls
5 / 12

Syre/base-balanse

Syre/base-balansen i kroppen er blant det viktigste for helsen og en pen hud. Alle sykdommer har én felles faktor: Syreoverskudd. Sukker, mel, kjøtt, kaffe, fisk, melk, juice og brus omdannes til syre. Ikke-syredannende matvarer er for eksempel rå bladgrønnsaker og melon. Alfalfagress, havregress, byggress og hvetegress er eksempler på basedannende matvarer. Dette kan kjøpes i alle helsekostbutikker.

Fettsyrer © costume.no
6 / 12

Fettsyrer

Daglig inntak av fettsyrer som omega-3 og omega-6 smører huden. Huden blir mykere, glattere og mer elastisk. Fettsyrene er også med på å holde håret sunt. Disse fettsyrene er livsviktige, men kroppen produserer dem ikke selv. Tran, planteoljer, nøtter, avokado, mandler og fet fisk som laks og ørret inneholder mye sunt fett. For å øke effekten bør du samtidig få i deg antioksidanter. Du gjør lurt i å velge kaldpresset olje, fordi alle næringsstoffene da er intakte. Transfett, som det er en del av i frityrstekte varer og industrifremkalte bakevarer som kjeks, bør unngås. Produktet Okinawa Omega Happy Delight består av økologiske plantefettsyrer, og inneholder også mye antioksidanter og E-vitaminer.

Okinawa Omega Happy Delight, 496 kr.

Vann © Bulls
7 / 12

Vann

Det er mulig å smøre huden innenfra. Kroppen trenger minst to liter vann daglig for å kunne utføre de over 2.000 biokjemiske prosessene i kroppen. Blodet og lymfesystemet trenger vann for å transportere avfallsproduktene i kroppen. Kronisk vannmangel kan føre til tørr og rynkete hud, utslett og kviser, fordi avfallsstoffer ikke skilles ut og derfor kommer ut gjennom huden. Drikk mye vann i løpet av dagen, slik at huden beholder spensten.

Raw food © Bulls
8 / 12

Raw food

"Raw food" er det det høres ut som: rå mat! Altså ubehandlet mat som ikke har blitt eksponert for varme over 40 grader. På den måten ivaretas næringsstoffer, vitaminer og enzymer.

Avgiftning © costume.no
9 / 12

Avgiftning

Hvis du har hudproblemer, kan du starte med å avgifte kroppen. Huden fornyes hver måned. I fire uker bør du kutte ut de matvarene som er mest syredannende: sukker, kaffe, juice, brus, kjøtt, hvitt mel og melk. Prøv for eksempel å drikke løvetannte fremfor kaffe, det renser nyrene, leveren og tarmen. Chlorella er et annet avgiftningsmiddel. Det renser kroppen, og inneholder det kroppen trenger av vitaminer, mineraler og aminosyrer. Chlorella stimulerer også cellefornyelsen.

Chlorella fra Pure Planet, 289 kr.

Proteiner © Bulls
10 / 12

Proteiner

Bønner, egg, kylling og kalkun inneholder mye proteiner, som er viktig for å få en fin hud og et sterkt hår. Disse matvarene inneholder også jern.

Sukker og stivelse © Bulls
11 / 12

Sukker og stivelse

Kutt ut sukker så langt det er mulig, og begrens inntaket av stivelse, som finnes i brød, ris, poteter og pasta. Alt som øker blodsukkernivået, fører til at dette binder seg til kroppens og hudens egne proteiner, i dette tilfellet kollagen, og gjør at huden eldes for tidlig.

Sink © Bulls
12 / 12

Sink

Mineralet sink finnes ikke i kroppen, og må derfor tilføres gjennom kosten. Sink er med på å beskytte cellene mot frie radikaler, og er dessuten viktig for å holde håret sunt. Gode naturlige kilder er storfekjøtt, skalldyr, kornprodukter, belgvekster og melkeprodukter.

Mer om Skjønnhetsnyheter? Motta Costumes nyhetsbrev