Elsa Hosk
© Getty Images

Finn ut om melk er bra for huden din

Skal man droppe meieriprodukter eller ikke? Hudekspert gjør oss klokere på sammenhengen mellom melk og kviser!

9. juni 2017 av Marie Alkestrup / Silje Kilmork Vemøy

De fleste sjeneres av urenheter, og konsekvensene medfører ofte stygge arr og rød hud. Derfor lar vi gjerne hundrelappene fly når det er snakk om produkter som holder urenhetene unna, men hva om problemet ligger i matvarene vi spiser? Forskning har nemlig påvist et sammenheng mellom uren hud og meieriprodukter. 

Vi har snakket med spesiallege i plastisk kirurgi, Marie Louise von Sperling. Hun jobber til daglig på Amalieklinikken i København, og deler også sin ekspertise på bloggen Dr. Sperling. Nedenfor vil Marie Louise gjøre deg både klokere på hvorfor meieriprodukter kan gi urenheter, og ikke minst hvilke som er de verste synderne. 

Se her: Dette er skjønnhetsfeilene alle gjør 

KAN INNTAK AV MEIERIPRODUKTER GI URENHETER?

– Meieriprodukter og spesielt skummet melk inneholder rester av insulin, hormonprodukter og veksthormon. Skummetmelk påvirker spesielt IGF-1, som er et veksthormon. Veksthormoner påvirker huden til kvisedannelse - på samme måte som man ofte får urenheter og kviser i ungdomsårene, nettopp fordi det dannes mye veksthormon i denne perioden av livet. 

HVILKE MEIERIPRODUKTER GIR STØRST RISIKO FOR URENHETER? 

– Meieriprodukter med lav fettprosent gir større risiko for urenheter enn for eksempel lett- og helmelk. Derfor er det bedre å erstatte kalorifattige varianter med vanlige melkeprodukter. Det er nemlig få kalorier som utgjør forskjellen uansett, og de ekstra 30-50 kaloriene fra de fetere meieriproduktene gjør allikevel minimal forskjell på vekten din. 

HVA BØR MAN GJØRE, DERSOM MAN HAR EN MISTANKE OM AT MELKEN SKAPER URENHETER? 

– Har man uren hud og drikker melk daglig, er det best å slutte umiddelbart, og ta en pause på tre-fire måneder for å se om huden blir bedre. Klarer man ikke unnvære et glass melk til frokosten, kan man bytte til lett- eller helmelk, og begrense inntaket til maks to desiliter om dagen. Man kan også skifte ut de melkeholdige kaffedrikkene med sort kaffe med en melkeskvett eller eventuelt drikke te i stedet. På samme måte kan man også skifte ut kumelken med soya-, ris-, havre- eller mandelmelk. 


Kanskje du også er interessert i...