Interiør: Mettes mekka

Costumes motejournalist Mette Mortensen er egentlig kresen på hva som kommer inn i leiligheten på Tøyen. Hun faller for så veldig mye forskjellig!

15. oktober 2015 av Ida Halvorsen Kemp. Foto: Inger Marie Grini

En eklektisk miks av bruktkupp, store planter og eksklusive materialer som marmor, preger den 65 kvadratmeter store leiligheten i Sigurds gate. Dessuten har Mette investert i kunst, blant annet to store verk av de norske kunstnerne Bjarne Bare og Yngvild Rolland. En betydelig samling souvenirer har dessuten fått bli med hjem etter mange reiser de siste årene.

– Størrelsen er helt vill i forhold til resten av leiligheten, det var den luksusen jeg falt for. Jeg blir glad hver gang jeg går inn der, sier Mette Mortensen.

En gammel familiesofa har fått følge av loppisbord og kunstfoto fra Bjerne Bare og Akila Berjaoui. Sistnevnte er motefotograf - en av Mettes favoritter, og en Mette har hatt gleden av å jobbe sammen med. 

Raus takhøyde og store vinduer sørger for godt med lys til stuen. Spisebordet er et loppiskupp, stolene er Wire Chair, designet av Charles og Ray Eames for Vitra, mens taklampen er av George Nelson, også den fra Vitra. Kunsten mellom vinduene er fra New York-markedet Brooklyn Flea.

De hvite Ikea-hyllene er smekkfulle av magasiner og vitner om Mettes moteinteresse. Den store lyspæren fra Tokyo pryder en lampefot fra loppis. Kunsten er av Sture Johannesson, mens plantene som speiler seg i loppisspeilet over den ombygde Ikea-hyllen er fra Mina Milanda i Frognerveien, en av Mettes favorittbutikker.

Den største jobben hun gjorde etter at hun flyttet inn, var å pusse opp kjøkkenet, som var innredet med solgule skap fra 50-tallet.
– Etter å ha bodd i en leilighet med mye åpne kjøkkenhyller, var jeg sikker på at jeg ville ha alt bak dører. For å utnytte plassen best mulig, valgte jeg en ekstra dyp kjøkkenbenk og overskap i to rader helt opp til taket, sier Mette.

Ikea-kjøkkenet har slette, hvite fronter, og er av det rimelige slaget. Journalisten prioriterte heller å bruke litt ekstra penger på benkeplater i marmor, vask og armatur i kobber, og lampene Olvidada, designet av Pepe Cortés i 1976.
– Jeg er ikke interessert i å ha ting alle andre har. Disse lampene måtte jeg lete lenge etter før jeg til slutt fant en butikk i Barcelona som ville sende meg dem. Men jeg hadde glemt å sjekke målene, og da jeg hengte dem opp rakk de først helt ned til benken. Det viste seg at man skulle kutte til soklene i rosegull selv.
Store fat med grønnsaker står flott dandert på benken, men det er absolutt ikke bare til pynt.

LES MER: Bli med hjem til Celine Aagaard.

Det er lett å se at Mette er glad i vakre ting. Jobben som motejournalist avspeiles i et sprekkeferdig klesskap – loftsboden er allerede overfylt med klær, og i gangen står flere titalls lekre designersko på rekke og rad.

– Jeg skulle gjerne skiftet ut det skapet. Jeg synes ikke det er noe fint, og det er altfor lite. Dessuten skulle jeg gjerne hatt et gjesterom, og jeg angrer litt på at jeg brukte hvitpigment da jeg oljet tregulvene. Dessuten har jeg lyst til å endre lampene på badet. Men de er også det eneste jeg ikke liker der.

Den Yves Klein-blå kommoden fra USM Haller lyser opp i gangen. De fineste skoparene får stå utenfor skapet.

– Jeg har alltid drømt om å ha vindu på badet, sier Mette. Luksus med både badekar og stor dusjnisje er noe hun setter pris på hver dag.

Den skulpturelle lampen over senger er Wall lamp fra Workstead, og er kjøpt hos Kollekted by i Oslo. Bildet på veggen er av Yngvild Rolland. 

– Jeg vet hva jeg liker, og er nok en maksimalist. Jeg har helt dilla på lamper og stoler, elsker kunst og dyrefigurer. Egentlig er jeg kresen på hva som kommer inn i leiligheten, jeg faller bare for veldig mye, sier Mette.

LES MER: Bli med hjem til Celine Aagaard. 

LES MER: Nytt Costume Living i butikk nå! 

Kanskje du også er interessert i...

#IAMSCARLETT