Matvarer som er sunne
© Getty Images

7 kontroversielle matvarer som er sunnere enn du kanskje tror

Mange følger dietter uten karbohydrater og kalorier for å finne idealvekten. Her er de misforståtte matvarene du kan spise med god samvittighet!

Alt med måte er det noe som heter. Om du trenger å gå opp eller ned vekt for å finne din sunne idealvekt, er det kaloriene som avgjør hvilken vei vektpilen skal vise, men her er 7 matvarer som er sunne i riktige mengder, vel og merke! 

© Getty Images

1. Ost
Deilige oster kan være fetende, men ikke alle. Melkeprodukter inneholder næring som kan hjelpe stabilisere blodsukkeret ditt, som igjen kan bidra til å forlenge livet.

Fikk du med deg de digge ostebildene fra favorittmatbloggere 52mooreyears som elsker ost?


© Lawry Seasonings

2. Poteter
Det er mange grunner for at du ikke skal ekskludere poteter fra din kost. Poteter er rike på C og B – vitaminer, og har masse kostfiber i seg. De er fettfrie potetene du kjøper er ofte fritert i usunne oljer, og blir av denne grunn usunne. 

Vi elsker sunnhet, bli inspirert av mer matstoff og deilig oppskrifter.

© Chrissy Teigen_Instagram

3. Varm kakao
Høstens beste drikke er rik på antioksidanten polyfenol som også finnes i rødvin.
Drikk din sjokolade med god samvittighet, men lag den selv. Ferdigkakao er derimot en usunn sukkerbombe.

Slik spiser og drikker du deg sunn på jobben?

© Chrissy Teigen_Instagram

4. Karbohydrater
Kroppen trenger karbohydrater, og velger du fullkorn og unngår de raske usunne karbohydratene som ikke har like mye fiber, vil de sunne bidra til en bedre fordøyelse. God fordøyelse holder immunforsvaret i bedre balanse. 

Chrissy Teigens kokebok vil gi deg vann i munnen!

© Getty Images

5. Popcorn
De deilige poppede maisene er fulle fiber, og metter. Velger du å poppe de selv med litt solsikkeolje, er dette det beste alternativet. Popcorn som selges på kino er ikke like sunt, da dette ofte blir poppet i masse fett.

© Getty Images

6. Peanøttsmør
Smør og peanøtter er en fettbombe, men rik på proteiner og sunn fett som kropper trenger for å ta opp vitaminer fra andre matvarer. Bruk en skje i smoothies så vil metthetsfølelsen vare lenge.

7. Salatdressing
Lag din egen dressing av vegetabilske oljer som oliven, solsikkeolje og vindruekjerne olje. Disse oljene er proppfulle av fettstoffer som hjelper kroppen å ta opp andre næringsstoffer.

Meld deg på vårt nyhetsbrev, og motta invitasjoner til VIP-fester, og hold deg oppdatert om alt som skjer innen mote, skjønnhet, og sunnhet.

Kanskje du også er interessert i...