© Getty

Derfor kan du bytte ut brød med kokos

Kokosmelk, kokosnøtt, kokosvann. Vi elsker den sunne nøtta!

For inntil noen år siden var en brødskive selveste helligdommen i det norske kostholdet. Så kom internettet med sine trendy dietter, og alt begynte å smuldre opp. Når Victoria Secrets modeller som Miranda Kerr, Gisele Bundchen og tenåringsidolet Miley Cyrus sverger til en glutenfri-diett, sier det seg selv at det blir andre boller.

Det er ingen automatikk i å velge glutenfri-diett, og få – eller beholde sommerkroppen, men trendy elimineringsdietter får alternativer til å dukke opp. Denne våren er noe av det beste du kan spise, mer fiberrik mat enn vårt elskede brød forteller ernæringsekspert Lars Steenberg, som jobber som Research & Development Manager M Sc Human Nutrion for Nutramino.

– Kokosnøtt inneholder mange vitaminer og mineraler som er spesielt rike på kalsium. Ernæringsmessig er fiberinnholdet nesten det dobbelte av alminnelig grovbrød. Kalsium er også bra for dehydrering, forteller kostholdsekspert.

Så kokosvann til frokost er en «no brainer», men er målet er å stramme opp litt før sommer, er ikke den daglige curry løsningen (men hvor digg hadde ikke det vært…). Hold deg til kokosvann, og la kokosmelken eller enda bedre kokoskremen, forbli til matlagingen.

– Kokosnøtt har med sine 370 kalorier per 100 gram, et høyt kaloriinnhold, og de fleste kalorier er fra mettet fett. Kokosvann inneholder 19 kalorier per 100 gram, mens kokosmelken som er den hvite vesken, er selve kokoskjøttet presset, blandet med vann.

Tema