
GRØNT FOKUS PÅ COSTUME AWARDS
To nye grønne priser skal deles ut og i år, og nå har Jenny Skavlan og Fæbrik-gjengen startet en egen Costume Awards-challenge på Instagram.
AvDen 8. juni går Costume Awards av stabelen på Henie Onstad Kunstsenter ved Oslofjorden. I år har vi to nye, grønne priser for å hedre de som går foran og viser vei for en mer bærekraftig motebransje. Costume Conscious Award deles ut til Årets grønne motemerke og Årets grønne initiativ. I sistenevnte kategori er syom-bevegelsen Fæbrik nominert, og i den anledning har de startet en challenge på Instagram.
– I juni er vi invitert til motefesten over alle motefester, Costume Awards, sier Jenny Skavlan inn i kamera til alle følgerne deres.
– I den forbindelse har vi satt i gang en challenge om å transformere ballkjoler fra 80-tallet ved å bruke minst ett av mønstrene våre.
Vi gleder oss til å følge med på @jointhefaebrik for å se hva slags kjoler som blir tryllet frem av gamle skatter. Gjenbruk er en av de viktigste tiltak for en mer bærekraftig fremtid.
Mange engasjerende initiativer
Til de to grønne prisene er det fem utvalgte nominerte, som Costume har funnet sammen med bærekrafts-konsulent Elin Carlsen.
– Det er så mange bra initiativ og vanskelig å velge, så vi har prioritert de initiativene som har klart å engasjere og samle mange brukere for å skape størst mulig endring, som blant annet Fæbrik og Tise Second Chance har klart. CPHFW 2023 Sustainability Requirements er valgt fordi det er et annet godt eksempel på det. Initiativet er et samarbeid mellom CPHFW, Oslo Runway og Norwegian Fashion Hub, og inkluderer implementeringen av bærekraftkriterier for over 60 norske mote- og livsstil merker som trer i kraft under Oslo Runway neste år.
Hvem syntes du skal vinne Costume Awards?
Stem frem de du vil skal vinne Costume Awards her!
Avstemmingen lukkes 25. mai og vinnerne av Årets mest bærekraftige initiativ og Årets mest bærekraftige motemerke vil så bli kåret basert på antall stemmer fra følgere i kombinasjon med vurdering fra en jury.