© Julie Pike

Den norske stjerneforfatteren setter ord på alt det vanskelige vi ikke tør å si høyt

Skilsmisse, småbarnsliv, vennskap. Vi elsker hvordan Monica Isakstuen skriver om vanskelige temaer. I hennes siste bok er det hyttelivet som får gjennomgå.

De små jentene forgår i en hvitmalt liten hytte ved sjøen. Hovedpersonen står i skvis mellom døtrenes forventninger og ønsker, og alle de uskrevne reglene og nedarvede formaningene om hvordan man skal te seg på hytta.
– Ja, boken handler mye om frykten for at ens egne nag forplanter seg nedover i generasjonene. Det er utrolig ubarmhjertig, men man blir alltid et barn i møte med sine egne foreldre. Jeg vet at man kan være barn og foreldre sammen på andre måter også, men når man i tillegg er på sin mors territorie – da er det ofte bare å innrette seg.

Bøkene dine dreier seg gjerne om nettopp relasjoner, særlig familierelasjoner. Hvorfor opptar det deg i så stor grad?
– De små jentene handler om mor og datter-relasjonen, men jeg tenker at det mer generelt handler om en frykt for å stivne i en rolle, om alle regler og normer vi retter oss etter, og hvor vanskelig det kan føles på innsiden. Sånn sett har De små jentene et slektskap med Mine venner som kom ut i 2021, i en lengsel etter å komme andre mennesker nærmere på ekte.

Det sies at vi er blitt så proffe i relasjonene våre, vi går i terapi og bruker termer som love bombing, gaslighting og kjærlighetsspråk. Men det kan virke som vi likevel ikke har kommet noe videre fra disse helt grunnleggende utfordringene ...
– Jeg tror ikke man kan klare å oppdra sin mor, forandre henne, eller forandre seg selv for den saks skyld. For min egen del prøver jeg bare å formulere meg stadig bedre, si en ting litt bedre enn sist jeg snakket om den. Man kan jo lure på om morskapet er noe man kan lære seg å bli bedre i, eller om det bare er nedarvet faenskap? I De små jentene opplever hovedpersonen et press fra døtrene sine også, det er mye å balansere. Det er vanskelig å holde øynene på hvordan man selv ønsker å være, særlig om man står i skjæringspunktet mellom sin egen oppdrager og hvem man er i verden.

Du skriver også for teater. Hvordan er det annerledes?
– Dramatikken gir meg større frihet, jeg tør å trenge lenger inn i vanskelige relasjoner og situasjoner, og på den måten blir teksten villere. Karakterene mine kan si hva som helst, det kjennes som jeg tillater meg enda mer enn når jeg skriver roman. Når man lager teater står man også flere sammen i skuddlinjen, og man er ikke så alene ved lansering som når man gir ut bok. Forestillingen Kjære Albert, som er inspirert av Albert Åberg-bøkene, berører noen temaer som jeg selv har hatt trøbbel med i livet. Hvis en alenemor ikke har barnet mest hos seg – hva er galt med henne? I en periode hadde jeg sønnen min mindre enn faren hans. Jeg lever godt med det nå, men den gangen var jeg så ridd av tanken på hva omgivelsene syntes om det. Det hadde jeg ikke greid å skrive om i bokform så lenge jeg vet at man ikke kommer utenom spørsmål om ens eget forhold til temaet. Det er liksom lanseringsformelen for en roman.

Hva jobber du med fremover?
– Jeg skriver på et nytt teaterstykke, og langt der bak i hodet pusler jeg med noen ideer for en mulig ny bok også. Men det kommer nok til å ta litt tid, ting må modnes. Sommeren er bra til sånt, da har hjernen tid til å jobbe, uten at den forstår at den jobber.

Hva har du selv på nattbordet?
Klen tröst & fyra andra berättelser om pengar, av Ia Genberg. En hyperintelligent og løgnaktig og veldig underholdende liten bok om menneskers og pengers verdi.