Motehusene bruker denne fargen som wow-effekt

Denne sesongen domineres av en tøff farge, som har symbolisert vidt forskjellige ting gjennom årenes løp.

Rosa i motebildet © Anna Stokland
1 / 6

Nå er rosa den tøffeste fargen i motejungelen. Med sin ikke helt ukompliserte historie har fargen funnet veien nedover mange av sesongens catwalker.

Pink tyggegummi © Getty Images
2 / 6

Den klassiske romanen Little Women av Louise May Alcott, som nylig ble filmatisert med blant andre Timothée Chalamet og Emma Watson i hovedrollene og Greta Gerwig på regi, er opprinnelig fra 1868.

I boken binder Amy March en blå og en lyserosa snor rundt bena på to babyer, for å se forskjell på dem ‘in the French fashion’. «Den franske måten» henviser til 1800-tallets Paris, hvor man bandt en rosa snor i jentebarnas dåpskjoler og en blå i guttenes.

Dette avsnittet får ofte «æren» for å være et av de første steder i litteraturen hvor lyserosa blir brukt som en kjønnsmarkør. Nå skal det sies at flere århundrer før, i elisabethansk tid, så var rosa forbeholdt den mannlige garderoben, særlig i kongelige kretser og i aristokratiet, og ble sett på som et symbol på velstand.

Tenk på Shakespeare og datidens flamboyanske eleganse. Men på ett eller annet tidspunkt, i perioden Little Women ble skrevet, aksepterte det brede lag av befolkningen den lyserosa fargen som symbol på det kvinnelige kjønn, på noe søtt og kanskje litt uskyldig.

Siden har flere kultfenomener bygget opp under den oppfatningen. Dukken Barbie er kanskje den mest rosa skapningen noensinne. Siden hennes inntog i lekebutikkene i 1959 har hun hatt to kjennetegn. Et forskrudd kroppsideal og den rosa fargen. Logoen hennes er rosa, bilen hennes er rosa, og store deler av møblementet og garderoben hennes likeså.

Pink Alexander Mcqueen © Anna Stokland / Alexander Mcqueen AW19
3 / 6

Ren Poesi

«Now that is pure poetry,» sier Carrie Bradshaw til den russiske kjæresten sin, og viser ham en knallrosa Oscar de la Renta-coctailkjole med svart belte i sesong 6 av Sex og singelliv. Denne looken var ikke helt ulik den Alexander McQueen sendte nedover catwalken i en litt mer voluminøs versjon tidligere i år.

Men i stedet for å la fargen dominere hele kolleksjoner, ser det ut til at motehusene denne sesongen bruker rosa som en enkel fargebombe som gir det lille ekstra til helheten. Den blir også brukt som en showstoppende wow-effekt blant andre mørke farger.

© Anna Stokland / Givenchy AW19
4 / 6

Hos Givenchy har designer Claire Wraight Keller brukt fargen på en skjortekrage her, en veske der ... Og som bakgrunn for sine mønstrete silkekjoler. Det samme kunne man se på intet mindre enn 109 looks som Demna Gvasalia presenterte under Balenciagas visning. Der var det lodne knallrosa clutchvesker, sylspisse pumps, prikkete tote-vesker og en helt vidunderlig gulvlang dunkåpe, som gjorde den lange visningen alt annet enn kjedelig.

Og hvis det er én designer som man alltid kan regne med er litt «over the top», er det Donatella Versace. Denne sesongen var hun en flittig bruker av rosa sammen med resten av den neonfargede paletten. Her så vi rosa pelskrager, rosa strømpebukser og rosa håndvesker.

Grease Pink Ladies © Getty Images
5 / 6

Pink Ladies

En av pop-kulturens mest kjente kvinnelige fellesskap er de ikoniske «Pink Ladies» fra kultfilmen Grease. Både originalen fra 1978, hvor Stockard Channings Rizzo leder an, og den litt mindre kjente oppfølgeren fra 1982, hvor Michelle Pfeiffer leder de lyserosa jakkene i sin gjennombruddsrolle som Stephanie Zinone.

Selv om de «rosa kvinnene» unektelig er opptatt av utseendet sitt og de tøffeste guttene i T-Birds, så defineres de av mye mer enn leppestift og mennene de omgås. «Pink Ladies» er selvstendige og tøffe, og fargen symboliserer girl power hele veien.

Farvel til 'rosa for jenter' © Anna Stokland / Versace AW19
6 / 6

Farvel til 'rosa for jenter'

Den rosa fargen symboliserer i mange sammenhenger fortsatt styrke. Brystkreft-sløyfen markerer med sin rosa farge at den som bærer den er en overlever og en «fighter», og at bærerne stiller kvinnesterke opp i kampen mot kreft.

Da Hillary Clinton var på forsiden av People Magazine i 2014 og for første gang luftet ideen om å stille som presidentkandidat, var det iført en rosa blazer. Det finnes utallige eksempler på kvinner som bruker rosa som et «power statement». Artisten Pink er jo alt annet enn søt og nusselig, og har hatt en rå gjennomslagskraft.

Janelle Monae, på sin side, viser mer enn fifty shades of pink power i sin feministiske musikkvideo Pynk. Og da har vi ikke engang begynt å snakke om de rosa luene som symbol på opposisjonen mot Trumps «pussy grabbing»-retorikk. I dag symboliserer rosa langt mer enn noe kvinnelig og uskyldig, og det gjør ingenting at stilsikre menn også omfavner fargen. Takket være designgenier som Guccis Alessandro Michele, og stjerner som Harry Styles, Billy Porter, Jonathan van Ness og Jared Leto, har også menn noen rosakledde stilikoner de kan la seg inspirere av.

Mye tyder på at fremtidens generasjoner er mye mer moderne, avslappede og likegyldige til merkelige stereotypiske bokser som «kjønn» eller at «rosa er en jentefarge». Hurra for det.

Mer om Mote? Motta Costumes nyhetsbrev