
Nytt klesmerke lanseres i Norge
- En typisk MAUD-kvinne er eventyrlysten, nysgjerrig og har lyst å legge verden for sine føtter, sier designeren.
AvRedaksjonen
To nye klesmerker etableres under Høyer-kjeden, og i dag er det duket for storslått visning i Kulturkirken Jakob. Designeren bak det ene merket, MAUD, er Sophie Noel Vanay, som sier hun alltid har vært nysgjerrig og elsket utfordringer.
- Det å være kreativ og skape noe har jeg hatt i meg siden jeg var barn. Som liten designet jeg egne klær til barbie-dukkene mine, innrømmer designeren.
I dag er hun blitt designer for Høyers nye satsning-prosjekt. Klesmerket MAUD er inspirert av sterke og ikoniske kvinner, der fokus ligger på å skape plagg som skiller seg ut.
SE BILDENE FRA DEN RØDE LØPEREN NEDERST I SAKEN
- Jeg finner inspirasjon i alt rundt meg, jeg plukker opp ting, siler ut og legger til nye elementer - sansene er alltid på. Det handler ikke om å nødvendigvis finne inspirasjon i klær, men å finne den røde tråden slik at man kan bygge en kolleksjon fra scratch slik at den henger sammen.
Hvilke forventninger har du til moteshowet?
- En visning er en fantastisk plattform å vise MAUD sine kolleksjoner live på. Det vil være mange mennesker der som vil være viktige for oss i tiden fremover. Jeg håper at vi kan begeistre, inspirere, sette spor samt vekke nysgjerrighet, sier hun.