
Møt designerne bak smykkemerket Josephine
De solgte leilighetene og halve klesskapet for å starte sitt eget smykkemerke. Møt Oslo-baserte Sarah Herland (28) og Camilla Johnsen (30), og bli kjent med deres splitter nye smykkeunivers, Josephine.
AvFørst – fortell litt om hvordan det hele startet?
Camilla: – Vi er en duo, Sarah Herland og jeg, Camilla Johnsen. Vi møttes hos Tom Wood, hvor vi jobbet i team med nesten de samme arbeidsoppgavene som vi har i dag. Vi klaffet umiddelbart – begge er ekstremt rastløse av natur, uredde og naive, noe som gjør at vi generelt i livet kaster oss ut i ting med hodet først og satser på å lande på bena. På tampen av fjoråret, da vi begge sto uten jobb, bestemte vi oss for å ta full sats og starte vårt eget smykkemerke, Josephine, og siden har det vært full fart.
Hvor kommer navnet Josephine fra?
– Merket startet som en idé inspirert av Napoléon Bonapartes første kone og keiserinne av Frankrike, Joséphine Bonaparte. Hun var en rebell i sin tid, en som brøt med normer og satte nye standarder for kvinner. Hun kastet av seg korsettet og gikk mot strømmen. Og i en tid som nå, med mye stress, press og perfeksjonisme, liker vi tanken på å ha en Josephine som baner vei, og har derfor basert designet på Joséphines lidenskapelige interesse for roser. Hun prøvde til og med å endre navnet sitt til Rose, men da Napoleon nektet, brukte hun en stor andel av pengene hans til å skape den vakreste hagen med roser fra et Chatêau i Frankrike.
Hva er det med rosen dere liker så godt?
– Symbolsk representerer rosen kjærlighet, skjønnhet og begjær, mens tornene på rosen som beskytter den vakre blomsten, minner oss om at ingenting i livet er perfekt. Vi designer med en skulpturell tilnærming, og alle ideene starter med et utgangspunkt i rosen, som har blitt en viktig del av identiteten til merket. For eksempel er Rose Ring en abstrahert versjon av selve blomsterrosen, hvor kronbladene brer seg rundt om hverandre, mens Thorn Ring-serien er inspirert av rosegrenene som brer seg oppover mot solen.
Beskriv nåtidens Josephine?
– Josephine er personen du kan relatere deg til. Hun er uanstrengt, rar, tar på seg akkurat det hun vil, forholder seg ikke til trender, men setter komfort foran alt. Hun følger ingen regler, bruker masse smykker, blander gull og sølv og verdsetter god kvalitet.
Når visste dere at dere ville skape deres eget merke?
– Vi har alltid hatt en drøm om å gjøre det vi gjør nå. Vi begge har solgt hjemmelagde smykker og nerdet på edelstener som hobby i våre tidligere år, og da vi møttes hos Tom Wood, var det nesten som en skjebnens ironi å finne noen som var like interessert i smykker som oss selv.
Hva tar dere med dere fra Tom Wood hva var den viktigste lærdommen?
– Tom Wood er et bevis på at norsk design kan konkurrere globalt. Vi har fra nært hold sett hvordan hardt arbeid, struktur og en sterk forankring i egne verdier kan føre til suksess. Tom Wood har vokst raskt, men likevel klart å kontrollere utviklingen og holdt føttene godt plantet på jorden. Denne lærdommen tar vi med oss videre.










