Møt designerne bak smykkemerket Josephine

De solgte leilighetene og halve klesskapet for å starte sitt eget smykkemerke. Møt Oslo-baserte Sarah Herland (28) og Camilla Johnsen (30), og bli kjent med deres splitter nye smykkeunivers, Josephine.

Først – fortell litt om hvordan det hele startet?
Camilla: – Vi er en duo, Sarah Herland og jeg, Camilla Johnsen. Vi møttes hos Tom Wood, hvor vi jobbet i team med nesten de samme arbeidsoppgavene som vi har i dag. Vi klaffet umiddelbart – begge er ekstremt rastløse av natur, uredde og naive, noe som gjør at vi generelt i livet kaster oss ut i ting med hodet først og satser på å lande på bena. På tampen av fjoråret, da vi begge sto uten jobb, bestemte vi oss for å ta full sats og starte vårt eget smykkemerke, Josephine, og siden har det vært full fart.

Hvor kommer navnet Josephine fra?
– Merket startet som en idé inspirert av Napoléon Bonapartes første kone og keiserinne av Frankrike, Joséphine Bonaparte. Hun var en rebell i sin tid, en som brøt med normer og satte nye standarder for kvinner. Hun kastet av seg korsettet og gikk mot strømmen. Og i en tid som nå, med mye stress, press og perfeksjonisme, liker vi tanken på å ha en Josephine som baner vei, og har derfor basert designet på Joséphines lidenskapelige interesse for roser. Hun prøvde til og med å endre navnet sitt til Rose, men da Napoleon nektet, brukte hun en stor andel av pengene hans til å skape den vakreste hagen med roser fra et Chatêau i Frankrike.

Hva er det med rosen dere liker så godt?
– Symbolsk representerer rosen kjærlighet, skjønnhet og begjær, mens tornene på rosen som beskytter den vakre blomsten, minner oss om at ingenting i livet er perfekt. Vi designer med en skulpturell tilnærming, og alle ideene starter med et utgangspunkt i rosen, som har blitt en viktig del av identiteten til merket. For eksempel er Rose Ring en abstrahert versjon av selve blomsterrosen, hvor kronbladene brer seg rundt om hverandre, mens Thorn Ring-serien er inspirert av rosegrenene som brer seg oppover mot solen.

Beskriv nåtidens Josephine?
– Josephine er personen du kan relatere deg til. Hun er uanstrengt, rar, tar på seg akkurat det hun vil, forholder seg ikke til trender, men setter komfort foran alt. Hun følger ingen regler, bruker masse smykker, blander gull og sølv og verdsetter god kvalitet.

Når visste dere at dere ville skape deres eget merke?
– Vi har alltid hatt en drøm om å gjøre det vi gjør nå. Vi begge har solgt hjemmelagde smykker og nerdet på edelstener som hobby i våre tidligere år, og da vi møttes hos Tom Wood, var det nesten som en skjebnens ironi å finne noen som var like interessert i smykker som oss selv.

Hva tar dere med dere fra Tom Wood hva var den viktigste lærdommen?
– Tom Wood er et bevis på at norsk design kan konkurrere globalt. Vi har fra nært hold sett hvordan hardt arbeid, struktur og en sterk forankring i egne verdier kan føre til suksess. Tom Wood har vokst raskt, men likevel klart å kontrollere utviklingen og holdt føttene godt plantet på jorden. Denne lærdommen tar vi med oss videre.

En internasjonal visjon

Ser dere på Tom Wood som en konkurrent nå?
– Selv om det er naturlig å se på andre smykkemerker som konkurrenter, er ikke det tilfellet her. Vi har våre egne unike ideer og stiler som skiller oss. Vi mener det er rom for flere aktører i markedet, og det å ha et mangfold av merker er positivt for hele bransjen. Vi fokuserer på å utvikle vårt eget brand og egne relasjoner, heller enn å bekymre oss for konkurrentene.

Hvem synes dere bærer smykker på en inspirerende måte?
– Folk som har en stil som skiller seg ut, som for eksempel Blanca Miro, hun er leken og supercool. Vi skulle liksom ønske at vi var litt som henne. Hun bruker mye arvegods og kvalitetspieces, men likevel styler hun det nok helt annerledes enn det bestemoren hennes gjorde.

Har dere noen forbilder innen store smykkehus?
Camilla: – Jeg har alltid hatt en forkjærlighet for Cartier. De stråler luksus, og har noen helt fantastiske kampanjer. Til tross for sin lange historie, holder de seg likevel relevant i dagens marked.

Sarah: – Jeg elsker Schiaparelli. Det er sprøtt, surrealistisk og sært. Kampanjene, looksene, Daniel Roseberry, alt.

Hva er det mest utfordrende ved å drive noe eget?
– Det kan være utfordrende å navigere usikkerheten som følger med å drive egen virksomhet. Det er naturlig å være bekymret for om man vil lykkes eller ikke, og det kan være vanskelig å vite om man vil kunne opprettholde en stabil inntekt. Vi visste jo på forhånd at det var en del av gamet, og prisen man må betale for å være egen sjef.

Hvilke visjoner har dere for fremtiden, og hvem drømmer dere om å smykke opp?
Sarah: – Min drøm er å se Zoë Kravitz bære smykkene våre – hun er så uanstrengt, mystisk og sexy.

Camilla: – Det er litt klisjé, men kanskje kongefamilien. Vi har også en visjon om å bli et internasjonalt fine jewelry-merke. Nabolandene våre har flere, men det er ingen skikkelig store norske fine jewelry- merker som har slått igjennom.

Rose Ring kommer i 18 karat gull og er pavert med 184 håndsatte diamanter i TW VS1-kvalitet, totalt 1,61 karat, 84 999 kr.

Solide smykker er en verdifull investering

Del er godt smykkeråd ...
– Selv om trendene stadig endrer seg, vil et godt smykke alltid være en verdifull investering. Velg smykker i solide kvaliteter som rent sølv og gull, som varer livet ut og kan gå i arv i generasjoner. Vi bruker resirkulert gull og sølv, og jobber utelukkende med fabrikker som er RJC-sertifiserte, altså fabrikker godkjent og sertifisert av Responsible Jewellery, slik at alle smykke kan vare for evig.

Hvordan liker dere selv å bære smykker?
– En miks av farger, sølv og gull. Man vil ha solide smykker som tåler en dukkert i havet. I løpet av sommeren lanserer vi noen Japan-pro- duserte silkesnorer i forskjellig farger med endestykker i sølv. De kan knytes rundt halsen eller håndleddet. De er laget etter en fletteteknikk kalt Kumihimo, som har blitt brukt i århundrer for å skape funksjonelle og dekorative snorer, og er en viktig del av japansk kultur og håndverk.

Hvordan inspireres dere av hverandre?
Camilla: – Sarah er en livsnyter. Alt hun gjør av plikter er for å kunne leve livet. Spise kake til frokost og feriere i varme land med sjukt bra pasta på menyen. Ellers er Sarah en sjelden kombinasjon av kreativitet, handlingskraft og business-teft. Som designer har hun evne til å visualisere ideer og konsepter.

Sarah: – Camilla har en ekstremt omsorgsfull sjel. Hun er en menneskekjenner av de sjeldne, ser folk for dem de er og vet å beskytte dem hun bryr seg om. I tillegg er hun et arbeidsjern som bretter opp ermene. Vi har en dyp respekt for hverandres styrker og evner, og det gjør at vi utfyller hverandre. Vi kommuniserer kontinu- erlig og utfordrer hverandre. Noen dager er tøffere enn andre, spesielt mentalt, og da er det viktig å ha hverandre.