Hvordan utviklet ideen seg om Holzweiler Platz?
– Vi har alltid drømt om å skape et sted hvor folk kan møtes. Et sted man kan tilbringe mer tid enn man gjør i en klesbutikk. Et sted vi kan samle venner og familie. Et sted folk kan få føle på Holzweiler utover klærne våre. Vi elsker god kaffe, god mat og god vin, så første tanken var nok et veldig mye mindre sted enn det Café Platz nå er blitt, men samtidig så liker vi å gå all in når vi tester noe nytt, så dette føles veldig bra. Det er en stor drøm som har gått i oppfyllelse.
Er det noe skille mellom Holzweiler som klesmerke og Holzweiler som restaurant?
– Vi ønsker jo at maten og restauranten skal gjenspeile kvaliteten og inspirasjonen i klærne våre. Men samtidig har vi også bevisst valgt å kalle restauranten for Café Platz, og ikke restaurant Holzweiler. Det er noe med å ikke vanne ut brandet vårt, men heller tilfører noe.
Hvordan vil dere beskrive interiørstilen?
– Da vi skulle lage lokalene sammen med Snøhetta, var vår største utfordring at lokalene var helt nye og derfor manglet sjel, så vi snakket mye om hva vi kunne gjøre med interiøret så det ikke føles «kaldt» og for nytt. Det første prosjektet Snøhetta gjorde med oss for fire år siden, var å tegne et pop up-showroom i Paris. Da tok de utgangspunkt i skjerfet vårt, som var det Holzweiler startet med, og det organiske i formen på et skjerf. De tegnet et bord inspirert av dette som ser ut som en bølge, og siden har mye av vårt interiør hatt organiske former. Dette tok vi også med oss inn i Platz, men vi dro den litt lenger. Spilehimlingen som er buet og senket, skaper en veldig lun atmosfære sammen med de buede veggene. Stedet er inspirert av vann, siden vi ligger rett ved vannet både i Oslobukta og på hovedkontoret vårt på Lysaker brygge.
– At Marianne Hurum, som er vårt første kunstnersamarbeid på Platz, også er inspirert av bølger var en komisk tilfeldighet vi oppdaget i det første møtet med henne, men da ble det jo veldig tydelig at hun var den perfekte match for vårt første kunstnersamarbeid.
Hva skiller dere fra andre univers?
– Kanskje at vi tør å tenke litt ut av boksen. Det er jo ikke så mange som blander restaurant og klær på den måte vi har gjort. Og vi har såvidt bare åpnet Holzweiler Platz, her kommer det til å skje mye spennende fremover!
Hvilke tanker har dere om bærekraft?
– Bærekraft er en viktig brikke i alt vi gjør! Vi er langt fra perfekte, så man finner garantert mange steder hvor vi kan bli flinkere, men vi har nå en egen bærekraftansvarlig i Holzweiler, og jobben hennes består av å sørge for at vi forbedrer oss der vi kan. Når det kommer til Holzweiler Platz, er vi opptatt av bærekraft i materialene vi velger og hvem vi samarbeider med. Gulvet er eksempelvis laget av norske Skogr – det er håndlaget av avkapp fra parkett. Tenk at man kan lage noe så vakkert av noe som skulle vært kastet. Lampene er håndblåste på Magnor glass, bordene og benkene har vi designet sammen Snøhetta og de er produsert av Spizter i Berlin, som også er håndverkeren bak taket og de buede veggene. Stolene er designklassikere vi har kjøpt på Exponova. De er tidløse og kan videreselges om vi skal ha noe nytt. Maten er økologisk så langt det er mulig, og kjøkkenet er veldig opptatt av å bruke alt og ha minst mulig svinn.
Hva har vært den største utfordringen til nå?
– Selve byggeprosessen var en stor utfordring, men nå som vi endelig er i mål og har åpnet, har det jo vært å starte opp i en helt ny bransje vi virkelig ikke har noe kunnskap om. Vi er utrolig takknemlige for at vi fikk med oss Silje Steien som konsulent, med bransjekunnskapen vi manglet, og Petter som kjøkkensjef. Vi tar av oss hatten for hvordan han og teamet hans tryller med maten og har stålkontroll på kjøkkenet!
Hva mener dere er de viktigste ingrediensene for å skape et spennende estetisk univers?
– Jeg tror det er viktig å samarbeide på tvers av bransjer, selskaper og mennesker. Holzweiler Platz er teamwork, og det er kommet tips og inspirasjon fra mange kanter. Så må man tørre å gå for det man selv kjenner at man synes er vakkert og som man tror på.
Hva brenner dere for?
– Vi brenner for å skape nye ting! Når det gjelder Holzweiler Platz, er drivkraften helt klart å skape et sted i vår egen by for Oslo folk.
Er det et budskap bak det dere skaper?
– Designteamet starter alltid med å finne historien før de lager klærne. Hver kolleksjon har sitt eget budskap.