Go your own way

Om du går for den klassiske dressen, den gulvlange kjolen eller fargerike plagg fra topp til tå – handler den nye sesongen aller mest om å gå all in og fremheve din kvinnelighet – og ikke minst finne din egen stil.

14. oktober 2019 av Marie Vidø

All in

Denne sesongen handler det om å gå all in – uansett hvilken trend du føler deg mest komfortabel med. På den ene siden har du minimalisten iført enkle, skreddersydde detaljer – i sofistikerte klassikere som Helmut Langs tweed-drakt og harmoniske, rene linjer som hos Lemaire og Jil Sander. Alle sikre valg og bærekraftige plagg med lang levetid. 

På den andre siden legger flere designere opp til at man virkelig skal tørre å utforske og skeie skikkelig ut på klesfronten. Med alt fra sterke ton-i-ton-farger (tenk solgult, tomatrødt og turkist), sexy sateng, Celines knehøye 70-tallsstøvletter og silkeskjerf, plagg med sterke referanser til 90-tallets teknofester, rosemønstre som hos Prada og Dries Van Noten (hva med en flagrende tyllkjole i sukkerspinnstil som hos Molly Goddard?), til gulvlange kjoler, kåper, logobonanza og ulike trykk på alt fra vesker til sko og gensere. Det handler om å bli sett! 

Kvinnelig autoritet

Kvinnelighet og autoritet er to viktige stikkord for høstmoten, men designerne mener at de ikke er motsetninger, hvis noen skulle være i tvil. Den klassiske, maskuline dressen sender signaler om likestilling som hos Acne Studios, mens Dior markerer seg med feministiske statements. 

Andre tonean­givende trender er både markante skuldre, gulvlange kjoler, og de mange, svært omtalte hattene – som fås i alle former og farger. Alt fra gatesmart hodepryd til de mer skulpturelle variantene. De har i det minste én ting til felles: De som bærer dem, er både sterke og selvsikre. 

Kort sagt: Sesongens kvinner er trygge i seg selv, og dyrker sin egen kvinnelighet og sitt eget uttrykk. God fornøyelse med å finne din stil denne motehøsten– du vil garantert kunne hente masse inspirasjon på catwalken.

Seneste

Kanskje du også er interessert i...