H&Ms søstermerke legger ned alle butikker

H&M-gruppen legger ned kleskjeden Monki og integrerer brandet under Weekday.

Monki, den fargerike og sprø lillesøsteren til H&M som har vært en del av H&M Group siden grunnleggelsen i 2006, står nå overfor å stenge alle sine butikker.

Dette kommer fram i en pressemelding fra H&M Group.

Håndplukket til deg

Monki har for tiden syv butikker i Norge – én i Stavanger, Tromsø og Trondheim og to i både Oslo og Bergen.

Ifølge en pressemelding fra H&M Group vil kjeden Weekday, som også er en del av konsernet, overta flere av Monkis butikker, mens de resterende vil bli stengt i løpet av 2025.

Det er ennå uklart om de norske butikkene vil bli overtatt av Weekday eller om de vil bli helt stengt.

For Monki-fans kan vi trøste med at selvet merket Monki fortsatt vil eksistere, men skal integreres inn Weekday sin plattform, både online og fysiske butikker.

De fleste nordmenn kjenner nok merket som den lekne klesbutikken i det lokale kjøpesenteret, men kjeden er i dag internasjonal med over 60 butikker i 15 land. Etter neste år vil dette være historie.

I følge H&M Group er beslutningen om å innlemme Monki i Weekday drevet av et ønske om å skape en spennende og utvidet opplevelse, tilpasset de unge kundenes behov og preferanser.

Dette skjer i kjølvannet av at kjeden tidligere i år reduserte størrelsesutvalget sitt og fjernet alle størrelser over XXL og jeansstørrelser over 34.