Rails Los Angeles
© Michael Hillman

Skjortemerket kjendisene elsker

Vi har møtt grunnleggeren bak merket Rails!

22. juni 2018 av Sonia Uppal

De myke, rutete skjortene er elsket av kjendiser verden over, ikke rart når komfort er satt i høysetet. Nå drømmer grunnlegger Jeff Abrams om å erobre norske jenter garderobe. 

Det LA-baserte klesmerket Rails er kjent for sitt typiske sør-amerikanske preg med surfeliv og tilbakelent uttrykk inspirert av byens avslappede atmosfære. Komfortable bomullskvaliteter, rutete mønstre og løse snitt beskriver skjortene som er elsket av kjendisene i USA. 

Vi har vært på hovedkontoret til Rails i Los Angeles og tatt en prat med Jeff.

– Det startet i 2010, da jeg kom hjem fra en Eurorail - derav navnet Rails. Jeg ønsket å starte noe eget, noe som representerte det særegne uttrykket til solrike California. Jeg startet helt enkelt med å sy 'Rails'-logoer på hatter jeg hadde funnet under turen min. Jeg måtte starte helt enkelt fordi jeg ikke hadde noen bakgrunn fra motebransjen, forteller Jeff.

– En kompis av meg valgte å tro på idéen min, og tok inn noen av hattene i konseptbutikken sin. Etter kort tid ble skuespiller Jessica Alba sett i en av hattene, og en hettegenser og tre baseskjorter kom som etterfølgere - som ble tatt godt imot av både kunder og etterhvert kjendiser. Nå har jeg komplette kolleksjoner som selges i de mest eksklusive varehusene i USA.

Rails Los Angeles
© Michael Hillman

Hvordan har du klart å oppnå suksess på så kort tid?

– Kvaliteten på plaggene har hatt alt å si. Vi blander tencel og bomull som kjennes som kasjmir mot huden, og det er nettopp dette vi har vunnet på. Kjendiser blir spottet i klærne våre spesielt på flyplasser, fordi skjortene er så komfortable å bruke. Men mye av suksessen kommer også av at jeg personlig har reist rundt til de ulike butikkene og snakket med kunder og selgere. Det er viktig å ha en relasjon til markedet og vite hva folk vil ha.

Hva karakteriserer Rails?

– Kvalitetene og rutemønsteret på skjortene er merkets viktigste kjennetegn. Også er vi ikke så trendbaserte som andre merker. Vi fokuserer heller på klassikere som kan brukes på flere måter til både hverdags, jobb og fritid - helst år etter år. 

I dag selges Rails i over 50 land og har komplette kolleksjoner for dame, herre og barn.

Hva inspirerer deg som designer?

– Reiser. Selv om vi ønsker å styrke den særegne stilen i Sør-California, liker jeg å hente inspirasjon fra hele verden og mikse det inn i kolleksjonene. Vi blar også mye i arkivene, og ser etter gamle vintagemønstre.

Hva er ditt beste stylingtips?

– Jeg tror det viktigste er å føle seg vel i det man har på seg. Ikke prøv å kopiere noen på Instagram om det ikke føles autentisk for deg. Mote handler om å skape sin egen identitet.

The Queen B | @beyonce in Rails

A post shared by RAILS (@rails) on

Hvem er du mest stolt av å ha sett i Rails?

– Jeg blir veldig glad når jeg ser bilder av stjerner som Gisele Bûndchen, Olivia Palermo, Beyoncé, Kendall Jenner og Kate Moss i skjortene mine, fordi vi aldri betaler kjendiser for å bruke Rails. Nå er det annerledes, nå blir jeg imponert hver gag jeg ser folk i gata bruke klærne mine, fordi jeg vet at de har brukt tid og penger på å skaffe seg plagget.

Hva liker du mest med L.A.?

– Det beste med L.A. er at man kan gjøre så utrolig mye forskjellig. Det er så mange livsstiler å velge i mellom. Du kan tilbringe en dag på standa i Venice, surfe og bade, også neste dag kan du dra til Silver Lake og nyte den østlige delen i et mer avslappet atmosfære. L.A. er et fantastisk sted hvor du kan oppleve så mye, også har vi nesten bare solskinnsdager. Ikke rart at alle drømmer om å komme hit.

Hvor er ditt favorittsted i L.A.?

– Jeg elsker å være på stranda. Det er noe befriende ved å være der, også klarer jeg å koble helt ut. Jeg elsker å være i Venice. Her er det nydelige restauranter, små konseptbutikker, kule mennesker og en nydelig strand. Hipt, kult og urbant.

© Michael Hillman

Hvor drømmer du om at merket skal være om fem år?

– Akkurat nå er merket på et endringspunkt. Vi er på en nivå hvor vi konstant må utvide fordi vi når nye markeder. Målet er å åpne to nye butikker. En i Los Angeles og en i New York i løpet av 2019, også i London etterhvert. Jeg drømmer om små flaggskipbutikker rundt om i verden, spesielt i Skandinavia.

Er det noe spesielt med sesongens kolleksjon?

– Sommerens kolleksjon er viktig for merket, fordi vi fokuserer på det skandinaviske markedet og introduserer ytterjakker og ullgensere. Vi er veldig spente, og håper vi kan utvide kolleksjonen mer og mer for hver sesong, avslutter Jeff. 

Jeff Abrams Rails
Jeff Abrams © Michael Hillman

*Vi gjør oppmerksom på at deler av kostnadene i forbindelsen med denne artikkelen, er dekket av Rails. Alt som publiseres, er likevel vurdert på et fritt og uavhengig journalistisk grunnlag.

Kanskje du også er interessert i...