©

Ditte Reffstrup fra Ganni: “Jeg insisterer på at mote skal være gøy”

Torsdag kveld under moteuken i København avslørte Ganni brandets AW22-kolleksjon, som er en hyllest til 90-tallet og en oppfordring til å leke med ens eget uttrykk. Vi har snakket med Ditte Reffstrup, kreativ direktør hos Ganni, om inspirasjonen bak kolleksjonen og motebildet etter pandemien, hvor det kanskje mer enn noensinne finnes et behov for å kunne ta på seg akkurat det man føler for.

Ditte Reffstrup vokste opp i Hirtshals, og i den nordvestjyske byen var hennes vindu mot resten av verden musikk – eller rettere sagt tv-kanalen MTV, som døgnet rundt sendte musikkvideoer fra tidens største navn. Det var i en tid hvor britpoppen blomstret, og store kvinnelige kunstnere markerte seg på musikkscenen – og det er ifølge designeren selv også en æra som fortsatt inspirerer henne i dag.

Derfor var det naturlig at nettopp to av Ditte Reffstrups største tenåringsidoler, musikerne PJ Harvey og Bjørk, ble det kreative utgangspunktet da det første innledende arbeidet med Gannis AW22-kolleksjon skulle i gang.

”De gjorde begge to et kjempestort inntrykk på meg – kjennetegnende for begge to er at de tør å være seg selv. Det føles så ekte. De er feminine, har mange holdninger og er sterke kvinner, og det har virkelig satt avtrykk i denne kolleksjonen. Det er en kontrast vi alltid jobber med i Ganni; å ha en feminin side, men også kunne uttrykke seg mere maskulint,” sier Ditte Reffstrup da vi snakker med henne før presentasjonen av Gannis AW22-kolleksjon under moteuken i København.

Det er akkurat det – å mikse feminine elementer med maskuline for å føle seg som den mest autentiske versjonen av seg selv – som danner grunnlaget for kolleksjonen som både byr på fine sløyfer, blyantskjørt, en skreddersydd powersuit, paljetter og dype nyanser av vinrød, som til sammen gir et både sensuelt og sterkt uttrykk.

Det viktigste er, med designerens egne ord at ‘folk tar klærne på og går ut av døren med rak rygg’. Med flere integrerte muligheter for å tilpasse klærne til sin personlige stil – for eksempel ved å binde et skjørt eller en bluse opp med stropper som er sydd inn i klærne – legger kolleksjonen opp til at man skal føle seg selvsikker med det å leke med sitt eget uttrykk. Noe som kanskje er mer tiltrengt enn noensinne før etter to år med nedstengninger og restriksjoner.

“Jeg føler virkelig at folk mer enn noensinne før har et behov for å uttrykke seg selv og slå ned på alt som heter regler og trender. Når dette er sagt, tror jeg også at 2022 kommer til å bli et år hvor man har lyst til å pynte seg enda mer og gjøre seg flid - og hvor man ikke er redd for å uttrykke seg selv ved å gå amok med farger og å mikse og matche på kryss og tvers,” sier Ditte Reffstrup.

“Jeg insisterer på at mote skal være gøy. Jeg elsker å se en person på gaten med en knallrød regnjakke eller en stor hatt som kan lokke frem et smil, og det opplever jeg at det kommer enda mer av nå. Det københavnske motemiljøet er fylt med unge mennesker som ser så kule og inspirerende ut og som tør å leke med farger. Det er virkelig skjønt,” sier hun.

Hva er ditt beste råd til å skape en mer personlig stil?
“Jeg tror at det handler om å gå etter magefølelsen – hva får deg til å føle deg godt tilpass? Jeg arbeidet i en butikk fra jeg var 14 år gammel og noe av det første jeg lærte av min daværende sjef, er at du aldri må presse noe ned i halsen på en kunde hvis du kan merke at hun ikke føler seg vel – for så kommer hun i hvert fall aldri tilbake. Det handler grunnleggende om å få det beste frem i folk og fremheve det de liker ved seg selv. På samme måte skal du heller ikke ta rosa eller grønn på bare fordi det er ‘sesongens farge’, hvis du ikke føler deg komfortabel i det. Det er viktig at man i stedet evaluerer på hva som er der ute nå og hva som så kunne passe godt til en selv.”

Gannis DNA er nettopp at mote skal være gøy og optimistisk – ikke trend-drevet, men drevet av hva som føles riktig å ta på seg. Det har fulgt Ditte Reffstrup siden hun og mannen Nikolaj Reffstrup overtok Ganni i 2009 og frem til i dag hvor Gannis klær blir båret av noen av de største danske og utenlandske influenserne og hvor hashtaggen #gannigirls har blitt et fenomen i seg selv på motescenen.

“En kjempestor del av vår suksess skyldes helt sikkert at vi har tatt sjanser på noen talenter, selv om vi ikke umiddelbart visste hvor de ville passe inn. Og så har vi en veldig flat struktur. Det har alltid handlet om at den beste ideen skal vinne – også hvis den kommer fra en praktikant,” sier Ditte Reffstrup.

“Jeg vet fortsatt ikke helt hvordan vi har lyktes med å komme der vi er i dag, men vi kunne ikke ha gjort det uten vårt dedikerte team av folk som gir så mye av seg selv hver eneste dag. Det er jeg vanvittig stolt av.”