Det første vi ser er en lapp på døren: "No social media" leser vi på vei inn i det aller helligste når Costume entrer Espaces Commines i Marais - kvarteret i Paris. Costume har fått en eksklusiv intervjuavtale med Alexander Wang, men det spørs altså om det blir noen instragramming av møtet. Lokalet vi går inn i er for anledningen forvandlet til et slags locker room - ikke som i en skitten treningsgarderobe, men som et mørkt og minimalistisk omkledningsrom med et dempet, sportslig preg. Et podium med utstillingsdukker kledt opp i den nye Alexander Wang x H&M-kolleksjonen er omgitt av svarte metallskap fylt med diverse godsaker fra kolleksjonen: boksehansker, håndklær, en bordtenninsrekkert og et minitrofé, alt i svart. Alexander Wang er - som alltid - også kledt i svart når Costume møter han.
Hvordan vil du beskrive kolleksjonen?
- Den handler om komfort og styrke. Mote møter sport, som igjen møter det funksjonelle. Kolleksjonen må ikke nødvendigvis brukes til idrett og trening, men det er tenkt til en aktiv livsstil. Om du danser, utøver yoga, løper eller bokser spiller ingen rolle. Dette er en allsidig garderobe som fungerer til hverdagsbruk, når du trener eller når du skal på klubb. Jeg er veldig fornøyd med kolleksjonen, og det er en tydelig linje fra mine egne kolleksjoner til denne, men den er 99 prosent eksklusivt designet for H&M.
Hvordan har det seg at du har skapt en såpass sporty kolleksjon?
- Det føltes ikke riktig å dykke ned i mitt eget arkiv, jeg ville heller skape noe nytt. Sport er noe jeg selv bruker mye i mine egne kolleksjoner, det er tiden og H&M lager jo allerede sportstøy. Og det har vært fantastisk å jobbe med noen som har slik kontroll på materialene.
Noen vil hevde at grått og hvitt ikke er farger. Hvordan kan det ha seg at du ikke bruker farger i kolleksjonene dine?
- He he. Refleks er da en farge, er det ikke? Jo, skriv det.
Hva skiller kolleksjonene dine? Hva er forskjellen på denne og en "normal" Wang-kolleksjon?
- Dette er en kolleksjon jeg har villet lage lenge, men det har vært vanskelig for meg å få laget moe sånt som dette i mitt eget brand. Det krever en viss infrastruktur å få fabrikker og spesialister til å lage teknisk sportstøy av høy kvalitet. Det at jeg kan samle det i en egen kolleksjon som denne, er fantastisk. Jeg er takknemlig for å få denne sjansen, det er en flott anledning til å få gjort det jeg gjør ut til folket.
Hvordan har det seg at du for eksempel har med et trofé i kolleksjonen?
- Det er noe vi har lekt litt med tidligere i vårt eget brand. Det tilfører litt humor til kolleksjonen, samtidig som det gir den bredde. Det krydrer også kolleksjonen at den inneholder både boksehansker, solbriller og et lite trofé - det fullender livstilsaspektet jeg gjerne ville skape.
Hvordan har det vært å lage en kolleksjon for H&M?
- Det har vært helt supert. Jeg mener, vi snakket jo sammen for lenge siden og har jobbet med dette i hemmelighet over lang tid, så det føltes godt endelig å få lov til å vise frem kolleksjonen, samle alle tingene og se det hele i sammenheng. Det har vært en fantastisk prosess, og H&M har vært søte, de har backet meg opp og vært åpne for nye ting. Alle samarbeidene de tidligere har hatt har vært så forskjellige, med så ulike designere. De har hatt hver sin måte å ville designe på, og at et så stort selskap er åpne og lytter, er ganske unikt.
Du har kanskje måtte inngå noen kompromisser med tanke på kvalitet og slikt?
- Selvfølgelig! Jeg ville løyet hvis jeg sa at jeg bare kunne velge akkurat det jeg selv ville. Men fir å være ærlig, var jeg virkelig overrasket over nivået og håndverket som er lagt ned i klærne. Ved hvert plagg er det alltid et teknisk element, ta for eksempel den trelags vridde kjolen, det krever virkelig presisjon for å få den til å sitte på. Og alle de plaggene som har logo, både de som er preget og de som er vevet, har blitt svært vellykkede.
Har du en muse i tankene når du designer, eller bestemte typer jenter du gjerne vil se i designen din?
- Jeg kommenterer aldri noe om hvem jeg vil se i klærne fordi jeg føler at klærne mine er for alle. Poenget med å ha et samarbeid som dette med H&M er jo nettopp det. Denne kolleksjonen er til mange forskjellige typoer, og den skal forme seg etter ulike typer garderober. Noe av det jeg elsker å se er hvordan folk gjør et plagg til sitt eget, at det smelter inn i garderoben deres. Det er som en livssyklus. Jeg sender deg jeg skaper ut på markedet, og det inspirerer mennesker til å bruke det på ulike måter, og det inspirerer meg igjen. Det er en evig sirkel
Du har din egen linje, din T by Wang og Balenciaga - og nå også dette. Hvordan får du tid til alt sammen?
- Har du sett posene under øynene mine? Ha ha. Nei, for meg er dette labour of love. Jeg elsker virkelig det jeg driver med, og jeg gjør det jeg gjør fordi jeg tror på det. Jeg digger at jeg får drive med så forskjellige spektre av bransjen, og at jeg får lov til både å lage luksusprodukter, ting som er sporty, og samtidig får lage ting til et større publikum. Jeg får energi av at det skjer noe nytt, og jeg føler at jeg lærer noe hele tida. Det holder meg motivert.