
"Det beste etter premieren i Cannes var å møte folk fra hele verden, som hadde sett filmen og hatt en opplevelse av å kjenne seg igjen i relasjonene"
Som en av hovedrollene i Joachim Triers nyeste film Affeksjonsverdi, er Inga Ibsdotter Lilleaas’ (36) navn i ferd med å bli på alles lepper. Selv mener hun det å være en kjendis er et aktivt valg man selv tar.
AvTunge, mørke tremøbler og alvorlige malerier står i sterk kontrast til Inga Ibsdotter Lilleaas sin hvite, crispy skjorte og lett Mona Lisa-aktige blikk og smil. Foran oss på bordet har vi fått servert svak kaffe i retromønstrete, snuppete kopper med tilhørende skål. Ukjent fransk musikk ljomer fra hvite små høyttalerskyer rundt om langs taket.
For få uker siden gikk hun på den røde løperen i Cannes. Blitsene gnistret mens hun poserte med Stellan Skarsgård, Renate Reinsve, Elle Fanning og resten av gjengen fra Joachim Triers nyeste film Sentimental Value – eller Affeksjonsverdi.
– Å få lov til å være med på det var helt hinsides og selvfølgelig utrolig gøy, forteller hun til Costume.
– Den måten de hyller film på der nede og tar det sånn på alvor, at det er så seremonielt og høytidelig, var rørende å se.
Nettopp sistnevnte ble tydelig da alle fotografene på geledd plutselig senket kameraene sine, hysjet på hverandre og klassisk musikk ble spilt av mens festivalsjef Thierry Fremaux entret løperen.
I stillhet og andakt tok de hverandre i hendene og gikk sakte opp trappene mot salen, der 2 300 mennesker satt klare for å se den norske filmen.
– Det var så spesielt, nesten litt som å være med i en teaterforestilling.
– Og så merket vi responsen, at de lo der vi håpet de skulle le, at de var med på det som skjedde. Det var en veldig lettelse.
Applausen varte i nitten minutter, alt sammen mens skuespiller-ensemblets reaksjoner ble filmet og spilt av live for de fremmøtte. Lilleaas beskriver det som helt overveldende. I dagene som fulgte, i hotellganger, på middager og fester rundt om i den franske filmbyen, hørte hun folk snakke om dem og filmen i positive ordelag. Internasjonale magasiner trakk den frem som et av de absolutte høydepunktene fra festivalen, Vulture kalte den ’gåsehud-skapende’ og ’sublim’, mens Vogue mente det var en av årets beste filmer.
Marsipanrosen på toppen av bløtkaken var den da også; som den første i norsk filmhistorie vant filmen den høythengende Grand Prix-prisen.
Fra Shakespeare til Trier
Det var sommeren 2023, da Lilleaas forberdte seg på å skulle spille i Shakespeare-stykket Titus Adronicus på nordlandsk, at hun ble tilbudt å prøve seg til Triers nye film.
– Der satt jeg med dette helt jævlige, blodige Shakespeare-manuset med barnedrap og faenskap, og så kom denne muligheten opp. Mentalt var jeg et helt annet sted, men jeg kunne jo ikke si nei. Da sceneteppet gikk igjen for siste gang på Titus Adronicus, var hun kommet videre til neste runde i det som ville bli Affeksjonsverdi.
– 7. oktober hadde akkurat skjedd, og krigen på Gaza var i full gang. Hele meg var fylt med sorg, og det var helt forferdelige ting å se på sosiale medier og i nyhetene. I tillegg hadde jeg jo akkurat gjort et stykke som handlet om krig, hat og grufull hevn.
Hodet flommet over av disse følelsene og tankene da hun var på vei for å møte Trier.
– Med tanke på hvor jeg var mentalt ble det en veldig direkte og usensurert samtale, noe jeg tror var ganske bra. Det var en så fantastisk fin og likeverdig samtale.
– Og det slo meg; det var nok første gang noensinne jeg hadde pratet på den måten med det som for meg var en fremmed mann på rundt femti. Han er så lite ’stor’ på en måte. Resten er historie. Prøvene begynte vinteren 2024 i det store trehuset de skulle spille i – for øvrig eid av Lars Lillo Steenberg fra DeLillos. Alle i ensemblet var for Lilleaas nye fjes, med unntak av Reinsve. Gjennom to sommere hadde de som voksne spilt i samme barneteaterkompani i Buskerud.
– Hun spilte en gutt som het Kjetil og jeg spilte ’Jenta som bodde i kloakken’, og vi var forelska i hverandre, men gikk hvert til vårt til slutt, forklarer hun med et skjevt smil.
Renate Reinsve beskriver Lilleaas som en type skuespiller hun elsker å jobbe med.
– Hun er aldri låst til en idé om hvordan ting bør eller skal være, men bare ekstremt åpen, empatisk og sensitiv. Og så reagerer hun på det som skjer på en så genuin måte at jeg reagerer på det hun gjør spontant som menneske, ikke som skuespiller.
– Og vi kjenner hverandre igjen i hverandre som personer i det virkelige liv også, noe som var bra da vi skulle spille søstre. Det er en følelse av noe familiært der.
Joachim Trier er ifølge Lilleaas ekstremt god på å forstå skuespill. Mens andre regissører ser i monitor og er på avstand, ser Trier på de som spiller og er nærværende, nesten litt med i scenen.
– Det gir en veldig selvtillit til å slappe av og ikke være redd for å gjøre feil. Og det er så tydelig at han synes dette er så utrolig gøy, noe som er veldig smittende.
Ikke en hustler
De retromønstrete koppestell-aktige koppene fylles opp for tredje gang. Lilleaas er fremoverlent, men ikke offensiv.
Hun er heller av typen som lytter med hele kroppen, som et eneste stort øre. Ingenting tyder på at hun er et annet sted mentalt, bare her og nå. Samtalen har likevel gått over den tilmålte tiden, og mobilen begynner å vibrere hyppigere og mer aggresivt. Hun må snart bevege seg ut av det mørke innemiljøet og ut i forsommerregnet.
Etter et tiår som skuespiller er det ting hun fremdeles synes er krevende. Aspektene av gamet som handler om å stikke seg frem og prøve å komme inn steder der man ikke helt åpenbart passer inn eller i utgangspunktet ikke er invitert. Å måtte veive høyt med armen for å si «hei, se på meg, gi meg en sjanse».
– Mange skuespillere er gode på sånt, men sånn er ikke jeg. Jeg er ikke noen hustler i det hele tatt.
– Da jeg søkte på Teaterhøyskolen, merket jeg at jeg var så annerledes enn de andre som søkte. Jeg følte jeg ikke passet inn, at jeg ikke hadde på meg riktige klær, ikke var utadvent på den riktige måten. Det har nok preget meg, og er noe jeg fortsatt må jobbe litt for å godta.







