Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

IMG_3188-2 © Christoffer Regild

Mathilde Torp Mader: - Jeg er ikke av typen som går for den lille sorte.

Den nylig avgåtte kreative direktøren hos By Malene Birger, Mathilde Torp Mader, er kjent for sin sofistikerte og elegante tilnærming til motedesign. Vi besøkte henne hjemme i London og tok en prat om mote og interiør.

Tekst Alexandra Sætran
Fotograf Christoffer Regild

Mathilde er utdannet designer fra Central Saint Martins i sistnevnte by, og har bodd i utlandet de siste 20 årene. I løpet av sin karriere har hun blant annet vært innom Vanessa Bruno, Sonia Rykiel og Marni, før hun flyttet til London med sin britiske mann og begynte som Head of Show hos Mulberry – side om side med Johnny Coca.

De fleste forbinder By Malene Birger med feminine snitt, gode kvaliteter og de perfekte reiseveskene med plass til alt. Det danske motehusets DNA er sterkt, noe som betyr at det er akkurat dette som er By Malene Birger, og noe de har jobbet mot i over 17 år. I 2017 tiltrådte Mathilde Torp Mader som kreativ direktør etter en lang fartstid i både Paris, Milano og London.

Hun begynte pendle mellom London og København, og fikk på kort tid By Malene Birger tilbake til sine røtter der det en gang startet da Malene Birger selv satt ved roret. Nå går ferden videre, etter at det ble klart at hun slutter. Vi fikk bli med inn i drømmehjemmet til Mathilde i Øst-London. Hjemmet hennes i er en god miks av reisen hennes fra hun flyttet hjemmefra som 20-åring og til i dag

Fortell oss gjerne litt om bakgrunnen din ...
– Jeg vokste opp i København, og reiste utenlands da jeg var 20 år gammel. Siden har jeg bodd ulike steder i Europa. Etter studiene fikk jeg jobb hos Vanessa Bruno i Paris, og videre hos Marni i Milano. Hos Marni lærte jeg utrolig mye, da det var et såpass lite team. Etter det kjente jeg at tiden var inne for å flytte sammen med mannen min, og vi bestemte oss for London. Jeg startet som Senior Designer hos Mulberry, før jeg fortsatte som Head of Show under Johnny Coca i to år. En dag kjente jeg på trangen til å gjøre noe nytt, og ganske samtidig fikk jeg en telefon fra København med tilbud om jobben som kreativ direktør for By Malene Birger.

Hva lærte du fra de store internasjonale motehusene, kontra et mindre skandinavisk motehus som By Malene Birger?
– Man lærer kjapt at det er mange mennesker involvert i de ulike prosessene. Både for at det trengs, men også for at motehusene er pengesterke. Man ser virkelig resultatet av gode samarbeid, og man er avhengig av et godt team. Jeg fikk virkelig respekt for faget. Hos By Malene Birger jobber jeg i et langt mindre team, men det er mye av det samme, samtidig som det er mye som er ulikt. En liten bedrift har helt klart utfordringer, men det trenger man for å tenke utenfor boksen. Kommunikasjonen i små motehus må være spot on, noe jeg har tatt med meg fra tidligere jobber. Min rolle var også å inspirere teamet mitt, en type ansvar jeg ikke følte på tidligere.

Hvordan føler du at du har formet By Malene Birger?
– Vi brukte mye tid på å forbedre alle materialene vi jobber med, noe jeg ytret ønske om da jeg takket ja til jobben. By Malene Birger var tidligere kjent for sitt chice svarte og hvite univers. Da Malene sluttet, ble huset mye mer fargerikt. Jeg har nok sett litt mer tilbake, og hentet frem mye av det gamle de tre årene jeg var der.

Feminisme er viktig hos By Malene Birger. Fortell litt om hvordan du bidro på dette feltet under din tid som kreativ direktør der?
– Mange bruker feminisme som markedsføring i dag, noe man bør være litt bevisst på. Under mine tre år hos By Malene Birger prøvde jeg å balansere det, slik at det ble meningsfylt. Vi gjorde ulike tiltak for kvinners rettigheter, og samarbeidet blant annet med en veldedighetsorganisasjon som heter Women for Women. I tillegg prøvde vi å støtte opp under unge, kjente og mindre kjente kvinnelige kunstnere. Den siste tiden før jeg sluttet jobbet vi blant annet med en svensk kunstner som heter Alexandra Karpilovski.

Hvordan kler du deg selv?
– Når jeg jobber som jeg gjør, er det vanskelig å ikke forelske seg i ulike klær. Jeg kommer alltid til å gå i mye forskjellig, og er en person som kler meg ulikt på jobb og på fritiden. Jeg kjøper plagg for bruke dem, men også for å samle. Du kan nok kalle meg en liten samler. Stilen min er klart påvirket av å ha bodd i London i mange år, samt at jeg har reist utrolig mye.

Har du noen skatter som du aldri kommer til å kvitte deg med?
– En godt brukt Levi´s 501, en linskjorte og noe av den viktorianske smykkesamlingen som jeg har bygget opp og samlet på i over ti år.

Nevn tre plagg du føler enhver kvinne burde ha i garderoben sin ...
– Jeg synes alle burde eie en skjorte i god kvalitet, et par fine bukser – ikke jeans – som sitter som støpt. Det spørs jo også litt hvem du er, men en fin kåpe som vekker oppmerksomhet når du entrer et rom er noe jeg føler alle bør ha. I tillegg kan jeg ikke unngå å nevne en pen kjole, så jeg må nok si fire plagg. Jeg er ikke av typen som går for den lille sorte, men en kjole med print eller i en fin silkekvalitet.

Bruker du London som inspirasjon når du designer?
– London er utrolig inspirerende, men jeg føler ofte en blir blind på steder man bor. Jeg reiser mye for å finne ny inspirasjon. Favoritter er Paris og New York. Man trenger ofte en slags kick start for å tenke nytt.

Hvordan vil du beskrive interiørstilen din?
– Jeg vil nok beskrive hjemmet vårt som eklektisk, men vi har lyse tregulv og hvite vegger, noe som representerer dansken i meg.

Hvor henter du inspirasjon når du innreder hjemmet ditt?
– Jeg elsker hjemmet mitt i London! Det er et resultat av mange år med jakt etter bruktkupp i byer som Mumbai og København. Snakker gjenstandene til meg, må jeg bare ha dem. Jeg har endt opp med å måtte kjøpe mange ekstra kofferter på reise. De aller fleste av tingene mine er skatter jeg husker hvor jeg fant og hvem jeg var sammen med på det tidspunktet. Huset er på en måte blitt som en minnebok.

Føler du mote og interiør henger sammen?
– Absolutt! Gjenstander du omgir deg med forteller mye om deg selv. Man kan på en måte lese stilen til et menneske ved å besøke hjemmet, men også garderoben. Det kan være alt fra teksturer og farger til materialer – det henger ofte sammen. For meg er interiør og mote samme fag.

Har du et favorittrom i huset?
– Kontoret mitt er vel kanskje det beste rommet i huset. Her kan jeg lukke døren og fokusere. Jeg kan heller ikke unngå å nevne badet mitt. Jeg tror det er viktig å finne øyeblikk hvor du virkelig kan slappe av i hjemmet ditt, særlig om du bor i en travel by. For oss var det viktig å ha rom hvor vi kunne få head space. Her er badet vårt et godt eksempel. Det er et behagelig rom som på mange måter kan minne om et spa. Gode myke materialer, godt lys og planter gjør så rommet blir som en pust i bakken.

Du pendler ofte til København, hvordan er det?
– Jeg tilbragte mye tid i København under de tre årene i By Malene Birger, og har virkelig funnet meg til rette igjen etter 20 år ute. Byen har forandret seg mye. Kanalene er ryddet opp i, og du finner kafeer på hvert hjørne. Nå som vi har fått en baby, har vi bestemt oss for å bo en stund i København igjen. Jeg kan ikke si at vi skal bo der for alltid, da mannen min er britisk og livet vårt er i London – men hvorfor ikke prøve.

Hvordan tror du fremtiden ser ut for By Malene Birger etter din avgang?
– Jeg er superstolt av å ha vært en del av selskapets historie og stolt av det vi har oppnådd sammen i min tid som kreativ direktør. Jeg ser frem til å se hvordan By Malene Birger sin digitale fremtid kommer til å løfte merket videre, uttalte Mathilde Torp Mader til Fashion Forum rett etter avgangen ble kjent i juni.

Vi gjør oppmerksom på at intervjuet er oppdatert da det ble gjort før Mathildes avgang som kreativ direktør hos By Malene Birger ble kjent.

Mer om Intervju? Motta Costumes nyhetsbrev