Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

1_tom_wood_store_oslo

Tom Wood åpner sin første flaggskip-butikk

Med ny sjefdesigner på laget og åpningen av ny flaggskip-butikk midt i Oslo, satser det norske motehuset globalt og grønt. Vi tok en prat med dem om fremtidsvisjoner, norsk stil og hvorfor de nye kolleksjonene kun består av ti plagg.

Norske Tom Wood har utviklet seg fra å være et norsk smykkemerke til å bli et internasjonalt motehus, og selges i Europa, USA og Asia med stor suksess. Merket er kjent for sitt stilrene univers, og nå har åpnet flaggskip-butikk i Øvre Slottsgate 8, midt i Oslos beste shoppingområde. Der ønsker det norske livsstilsmerket å tilby en helt ny, high-end kundeopplevelse der kvalitet og nyskaping står i fokus.

– Det er spennende å endelig kunne åpne dørene til vår første konseptbutikk. Selv om tiden vi er inne i skaper litt ekstra sommerfugler i magen, trenger vi å holde liv i sentrum. Vi har fått med dyktige Ted Persson som butikksjef og sammen med hans håndplukkede team ønsker vi å kunne tilby kundene en helt unik opplevelse der tid sammen med kunden står i fokus, sier Tom Wood-grunnlegger Mona Jensen.

3_tom_wood_store_oslo

I butikken finnes det et eget tilbaketrukket område der man kan booke tid og få mulighet til å bli med å utforme og designe egne ringer.

Inviterer kunden inn i design-prosessen

Jensen lover en helt unik atmosfære, hvor hver minste detalj er gjennomtenkt og i tråd med Tom Woods univers. Butikken er utformet i tett samarbeid med det Stockholms-baserte design- og arkitektkontoret Specific Generic som har lang erfaring med tilsvarende butikker internasjonalt, blant annet butikker for Kenzo, Acne, Roland Mouret og Opening Ceremony. Utgangspunktet er lyst, minimalistisk og moderne, med spesialkonstruert interiør i tillegg til stoler designet av anerkjente norske designere som Peter Opsvik og Andreas Engesvik.

I tillegg til å tilby Tom Wood sitt fulle produktsortiment av smykker, klær og tilbehør vil den nye flaggskip-butikken også ha egne eksklusive produktlanseringer. I tillegg finner man også The Ceremony, et eget tilbaketrukket område der man kan booke tid og få mulighet til å bli med å utforme og designe egne ringer med hjelp av 3D- teknologi og lasergravering.

Ny sjefdesigner

Det stilrene motemerket forsterket i fjor laget med en ny sjefdesigner som fronter det nye konseptet Ten by Tom Wood. Ideen går ut på at motehuset hver sesong skal lansere en kolleksjon med ti plagg for damer og ti plagg for herrer. Den nye designeren, Mattia Van Severen fra Belgia, har fått varm mottagelse med sin første kolleksjon, og er fascinert av den skandinaviske stilen.

Tom-Wood_Mattia_Van_Severen-photo-credit-Sindre-Olsson © Sindre Olsson

Den nye sjefdesigneren i Tom Wood er belgiske Mattia Van Severen, med erfaring fra internasjonalt anerkjente motehus som Haider Ackermann og Ann Demeulemeester.

Hva kjennetegner debutkolleksjonen din for Tom Wood?
– Mona hadde denne ideen om å bygge en garderobebasert kolleksjon med kun ti klassikere for menn og ti klassikere for kvinner. Jeg begynte å skissere opp en garderobe. Utfordringen ble å lage en kolleksjon som funker her hjemme, internasjonalt og som føles komplett, samtidig som at den holder høy kvalitet og funksjonalitet. Gitt omstendighetene midt i pandemien, var det ikke rom for feiling. Det var en både spennende og stressende prosess, helt frem til det siste plagget ankom studioet vårt. Vi har troen på konseptet, og heldigvis er det blitt tatt veldig godt imot. Nå er det en del av merkevare-strukturen og rammen for hvordan vi skal bygge ready-to-wear-kolleksjonene fremover. Ten by Tom Wood er en del av en større satsing, men det er viktig å legge til at du ikke trenger å kjøpe alle ti plaggene hver sesong for å få en komplett garderobe.

Hvem designer du for, og hvem drømmer du om å kle opp?
– Under den kreative prosessen har jeg aldri en bestemt person i tankene, men Mona og jeg snakker mye om forskjellige holdninger og personligheter når vi diskuterer materialer og detaljer. Vi designer for oss selv, venner og menneskene rundt oss. Hovedfokuset er alltid produktet, og å sørge for at det kan brukes på ulike måter, style det – og gjøre plagget til ditt eget.

Hva liker du ved den norske stilen?
– Nordmenn kler seg veldig praktisk og funksjonelt. Jeg likte det ikke i begynnelsen, etter min første vinter her i Norge gir det mening. Nordmenn er flinke til å style seg uanstrengt og skape et eget uttrykk. Det ser ofte pragmatisk og kult ut, og viktigst av alt – ikke pretensiøst!

Hvordan ser du for deg fremtiden for designere etter denne pandemien?
– Å ikke kunne reise, ikke vise frem kolleksjoner og stengte butikker var katastrofalt, men det har tvunget oss til å tenke annerledes og komme opp med endringer som er nødvendige. Livet bremset også opp for mange mennesker, inkludert meg selv, og det gir deg tid til å tenke på planeten og verdsette mennesker du er glad i.

Hvilke ambisjoner har du for Tom Wood?
– Jeg ønsker å skape et sterkt fundament og DNA for Ten by Tom Wood, som skal være konsistent og gjenkjennelig med fokus på godt produktdesign og bærekraft.

Mer om Intervju? Motta Costumes nyhetsbrev