Arket åpner dørene i Oslo: – Vi har lengtet hit!

Det populære klesmerket åpner endelig dørene til sin første norske butikk i en av landets travleste handlegater.

– Den første Arket-butikken åpnet i London i 2017, og siden da har det føltes helt selvfølgelig at vi skal ha en butikk i Oslo, sier Pernilla Wohlfart, Managing Director for Arket til Costume.

– It's truly about time! Men den som venter på noe godt venter ikke forgjeves, fortsetter hun.

Butikken som åpnet fredag 9. mai, ligger midt i en av Oslos mest besøkte handlegate, Bogstadveien. Med sine 800 kvadratmeter strekker butikken seg over tre etasjer og har alle kleskjedens konsepter. Oslo har også vært så heldige å få Arket café, med en uteservering som sneier innover Sorgenfrigata.

Selv har Pernilla Wohlfart vært i H&M-gruppen i 30 år og var med å starte COS for nærmere 20 år siden. Hos Arket har hun jobbet siden 2019, og Ifølge henne har hun tatt opp dette med Oslo på hvert eneste ekspansjonsmøte siden.

– Vi har lengtet hit! Og føler absolutt at vi kommer til å gjøre det bra her, forteller hun til Costume.

Grunnen til at prosessen tok så lang tid, var fordi de ønsket å finne det perfekte lokalet.

– Det gjelder å finne riktig location. Og dere har ganske mange ulike områder man kunne hatt en Arket-butikk. Vi lurte lenge på om vi burde være i et up and coming-område eller et mer etablert et. Så fant vi dette hjørnet av Bogstadveien da, som føltes helt perfekt for oss.

Norske shoppere har kunnet handle via Arkets nettsider siden 2019. De la umiddelbart merke til den store interessen for Arket blant nordmenn da.

– Vi har hatt helt overraskende gode tall på nett og det har vokst jevnt og trutt i årene som har fulgt. Det er jo et varemerke med nordiske røtter, så vi forventer absolutt at det skal gjøre det bra i Skandinavia. Likevel ble vi overbevist om Oslo er et sted vi må være fysisk da vi så tallene.

Hun anerkjenner at en fysisk butikk tilbyr en fullstendig opplevelse av varemerket - og dermed komplementerer den digitale opplevelsen.

– Jeg tenker at Arkets produkter overbeviser når man får prøvd de på og sett dem face to face.

Wohlfart påpeker kleskjedens ethos med holdbarhet. Produkter som varer lenge og er tidløse.

– Målet vårt er klær som med den gode kvaliteten bare blir finere med årene. Og med bakgrunn i det nordiske, så skal det være komfortabelt og detaljene funksjonelle. At kjoler eller skjørt har lommer for eksempel. Sånt er viktig for oss.

Ifølge henne er det ikke noen nevneverdig forskjeller globalt mellom hvilke produkter som gjør det ekstra godt.

– Men stylingmessig ser vi at det er en ganske stor forskjell selvfølgelig. Det er interessant å se. Vi opplever for eksempel at i Korea styler man gjerne plaggene med en stor vindjakke akkurat nå, mens i Italia dresser man det opp og gjør det mer chic.

Når det gjelder hvilke andre ting Arket har i planene fremover, kan hun avsløre at både 2024 og 2025 er år med voldsom ekspansjon. Det er allerede kjent at de komme til å åpne en Arket-butikk også i Bergen om kort tid, da beliggende sentralt på Sundt Varemagasin.

– I fjor åpnet vi 12 butikker, noe som var rekord da, men i år er planen å åpne hele 15 butikker globalt. Og hittil har vi faktisk bare åpnet én, så det er 14 igjen.

– Fem av disse er nye markeder; Norge, Irland, Hellas, Østerrike og én siste som jeg dessverre ikke kan avsløre enda. Virkelig en spennende tid for oss! Kanskje det mest spennende i Arkets historie.