
Chanel-vesken din blir dyrere
Har du også lagt merke til den drastiske prisøkningen på luksusmerkene de siste fem årene? Vi gir deg forklaringen.
AvBritiske Vogue skrev nylig om hvordan prisen på de mest anerkjente luksusvarene stiger.
The Wall Street Journal rapporterer at prisen på en quiltet Chanel-veske har økt i gjennomsnitt med 70 % de siste fem årene, mens Louis Vuittons klassiske Speedy-veske har økt med 32 % i USA siden 2009.
Det er flere teorier på den drastiske prisstigningen. I hovedsak er det tre faktorer.
Den ene er at de høye prisene hjelper kundene skille mellom merkene i den høye enden av skalaen og merker fra mellomsjiktet, der flere og flere aktører legger seg.
- Jo flere merker som ligger på prisnivå med Tory Burch og Michael Kors, desto mer vil prisene øke hos motehus som Chanel og Louis Vuitton, har Milton Pedraza, administrerende direktør i Luxury Institute uttalt til The Wall Street Journal.
En annen teori er at produksjonsomkostningene øker.
- Vi er ikke annerledes enn andre luksusmerker. Vi regulerer kontinuerlig prisene på de mest populære modellene, pris på produksjon, råvarekostnader og valutakursendringer, sa en talskvinne for Chanel.
Økonomer antar imidlertid at prisøkningen er et tegn på en særegen prisstrategi for luksusvarer, der en økt pris resulterer i økt etterspørsel.
Når Gucci, Mulberry og Louis Vuitton de siste 12 månedene har hatt lavere salgstall, kan det tyde på at en jevn prisøkning er ikke lenger en optimal strategi. Chanel på den annen side merker ikke den store forskjellen - og holder seg på et høyere prisnivå enn noensinne.