Dansk motemerke overrasker: Står bak den nye offisielle landslagstrøyen

Festkjoler er deres spesialitet. Nå kan de legge til «landslagstrøye» på CV-en.

De er kjent for å skape kjoler som er så kule at de blir festens midtpunkt.

Men nylig bestemte det danske motemerket seg for å prøve seg på en litt annen sjanger: fotballtrøyer.

Og det er ikke hvilke som helst fotballtrøyer.

Danske Rotate står, i samarbeid med Hummel og DBU (Danmarks fotballforbund), bak det danske kvinnelandslagets offisielle spillerklær.

Samarbeidet består av seks deler: spillerdrakten, en treningsdrakt, sokker og en genser.

Treningsdrakten er spesielt iøynefallende i motesammenheng. Med sin krage har den et retropreg, samtidig som den krysser av for en av dagens største motetrender.

Hele kolleksjonen er prydet med Rotate 'R'-logotrykket.

© Rotate

Fotball har blitt mote

For den uinnvidde kan det virke som litt av et sprang fra catwalken til gressmatten, men fotball og mote har flørtet med hverandre de siste årene i en slik grad at fotballtrøyer for imaginære lag har vært å finne i hyllene til mange high street-butikker som bare følger strømmen snarere enn å sette trenden.

Nylig har joggesko som ser ut som fotballsko uten pigger funnet veien fra catwalken til klesskapet, og nå har et eksklusivt dansk motemerke for første gang kastet seg over fotballtrøyedisiplinen.

Men hvorfor skulle et merke som vanligvis spesialiserer seg på kjoler, glitter og glam, lage en fotballdrakt? Det er to grunner: kjærlighet og frustrasjon.

«Jeg spilte faktisk fotball selv i store deler av ungdomstiden. Jeg ble til og med tatt ut på ungdomslandslaget. Så fotball har alltid vært en stor del av livet mitt og noe som har stått mitt hjerte nær», sier medstifter av Rotate, Thora Valdimars, som får støtte av medstifter Jeanette Madsen:

«Og alle barna mine har spilt fotball hele livet, så fotball er også en stor del av hjemmet mitt. Egentlig føles det ikke som om dette samarbeidet er langt fra det vi vanligvis gjør. Å styrke kvinner ligger i Rotates DNA - uansett hvordan livsstilen deres ser ut», sier hun.

I tillegg til kjærligheten til sporten har en del av motivasjonen også vært en irritasjon over mangelen på likestilling mellom kjønnene i idrettsverdenen.

Thora: «Det er så mange ulikheter mellom menn og kvinner i idrettsverdenen. Ikke bare når det gjelder lønn, men også når det gjelder tilgang til anlegg, mediedekning og til og med hvor de spiller og trener. Det føltes som et viktig skritt i riktig retning.»

Jeanette: «Alt vi ønsker å gjøre, er å øke bevisstheten rundt kvinner i idretten. Vi hyller det mannlige landslaget hele tiden, men det er en lang vei å gå når det gjelder å gi kvinner den samme anerkjennelsen og støtten.»

Thora: «Akkurat! Det handler om å sette søkelyset på disse utrolige idrettsutøverne og skape en mer likestilt fortelling. De fortjener rampelyset.»

Hvilke begrensninger har det vært fra Hummel når det gjelder design?

Jeanette: «Vi har tenkt mye på designet, og vi har alltid hatt utøvernes behov i tankene. De er sterke, talentfulle kvinner, og vi ønsket ikke å kle dem i noe som fikk dem til å føle seg «nedkledd».»

Thora: «Det er noen spesifikke tekniske retningslinjer som må følges, for eksempel plasseringen av logoen og t-skjortens passform. Den versjonen av t-skjorten som er tilgjengelig for kjøp, er litt mer dristig i formen for å gi den Rotate-preget vi elsker.»

Hvordan gjenspeiles Rotate i resultatet?

Jeanette: «Rotate gjenspeiles i de avtagbare skulderputene på joggedressen, buksens passform og måten vi har rekonstruert noen av snittene fra Sunday-stilene våre (Rotates kolleksjon av joggedresser, red. anm.). I tillegg er logoen vår kombinert med den ikoniske DBU-blomsten på hele kolleksjonen.»
Thora: «Akkurat. Det er i de små detaljene og den vågale passformen at Rotate virkelig kommer til sin rett.»

Ville dere gjort det igjen en annen gang?

«Ja, uten tvil!»

Kolleksjonen kan kjøpes online på Rotatebirgerchristensen.com