
Den etterlengtede høstkolleksjonen som skal vise H&Ms nye retning er her
I august annonserte H&Ms nye administrerende direktør at high street-giganten skulle fornyes. Nå er den første kolleksjon sluppet. Her er dommen.
AvFra det ene øyeblikket til det neste ble H&Ms Instagram-profil mørklagt. Alt innhold ble slettet.
Spekulasjonene gikk høyt om at det hele var til ære for den kommende høstkolleksjonen.
At H&M bokstavelig talt visket den virtuelle tavlen ren for å starte på nytt, noe som selskapets nye administrerende direktør, Daniel Ervér, har varslet som et skifte for giganten til å fokusere mer på mote enn «bare» klær.
Nå har den første kolleksjonen, som er skapt med denne nye tilnærmingen, landet.
Spørsmålet er om det virkelig har blitt en forskjell når man ser på resultatet som mottaker - ikke avsender.
Bredt aldersspekter
Kolleksjonen, som ble lansert 12. september, inneholder alt fra skreddersydde favoritter som ullblazere, blyantskjørt og bukser til en kjole i skinn med nagler, fuskpels i leopard og lakkerte elementer. Fargepaletten er mørk. Svart, grått og burgunder med innslag av gull, beige og hvitt.
«Kolleksjonen er rettet mot en mer moderne forbruker som ikke bare vil ha på seg klær, men som også vil se bra ut. Jeg synes også det er bemerkelsesverdig at det er en kolleksjon som virker relevant for alle aldersgrupper. Både min 73 år gamle mor og min 15 år gamle niese ville brukt den,» sier Christian Hansen, som mener kolleksjonen på en vellykket måte trekker på referanser fra MaxMara, Alexander Wang og Alaïa. Men det er et men.
«Hvis H&M virkelig ønsker å lykkes med sin misjon om å bli en motedestinasjon, må de stå på sitt og ikke vise en ny retning hver fjortende dag», er moteredaktørens dom.