
Iris van Herpen: – Jeg vil skape noe for en kvinne som er uredd, nysgjerrig og mektig på én gang
Allment anerkjennes hun som en av de mest talentfulle og fremadstormende haute couture-designerne i moteindustrien. Vi fikk et eksklusivt møte med geniet som forener kunst, mote og teknologi.
AvNederlandske Iris van Herpen (39) definerer seg selv som en drømmer, som inspireres av en alternativ verden som eksisterer midt imellom drøm og virkelighet.
Det er en varm julidag, og vi er i Paris for å se showet til Iris van Herpen under den ekstravagante haute couture-uken. Avansert skreddersøm eller «høy søm», som haute couture betyr direkte oversatt, gir den perfekte meningen om hva designerne viser på catwalken, det mest kreative, ekstravagante og villeste designet sitt. En arena bare et fåtall merker har adgang til. Iris van Herpen er en av dem. Hun er en pioner i en ny generasjon designere, og debuterte på catwalken i 2007 med en couture-kolleksjon som ble tatt imot med stormende jubel, bare et år etter at hun var ferdig med studiene.
Siden da har stjerner som Lady Gaga, Beyoncé og Naomi Campbell flere ganger blitt sett i Iris van Herpens vakre kreasjoner med en prislapp på langt over 10 000 euro. Hun sitter for seg selv og ser ut til å drømme med øynene åpne, mens modellene øver på gangen til showet som starter om under en time. Runwayen som er satt opp i en nydelig hage midt i Paris, blir snart fylt opp med motepublikum fra hele verden. Hun sier lite, bare sitter der og følger med på hvordan klærne beveger seg etter vinden som blåser mellom takten på musikken.
– Jeg er alltid i mine egne tanker, i en annen virkelighet, forteller van Herpen når vi møter henne over zoom noen dager senere.
– Jeg tenker på hva jeg kunne gjort annerledes, og siden jeg er en perfeksjonist er det sjelden at jeg blir helt fornøyd – noe som er veldig irriterende. Jeg skulle ønske jeg kunne kontrollere det.
Hun har på seg en svart bluse som dekkes av det lange, bølgete håret hennes. Hun sitter i et lyst rom i atelieret i Amsterdam. I bakgrunnen kan vi se vegger dekket av moodboards med bilder av modeller, stoffprøver og skisser, som ser ut til å være en refleksjon av alt som foregår i hodet hennes.
– Jeg bruker ikke moodboards aktivt. Prosessen skjer delvis inne i hodet mitt og delvis intuitivt, mens jeg skaper på en mannekeng. Jeg prøver å unngå at designprosessen blir kontrollert av for mange ideer som kommer fra logikk.
Iris van Herpen var en av de første på banen med innovativ teknologi, nye materialer, laserskjæringsteknikker og 3D-printing. Hun åpner opp om den kreative prosessen.
– Jeg blir ofte tiltrukket av ting som føles umulig – det var slik fascinasjonen for 3D-printing begynte. På den tiden, i 2009, ble ikke 3D-printing brukt i mote, men jeg ble introdusert for teknikken i studioet til to arkitekter, Benthem & Crouwel, som jeg gjorde et kreativt prosjekt med. De hadde designet et kunstmuseum som så ut som et enormt badekar, og ba meg designe en kjole inspirert av museet. Jeg ville lage en kjole av vann, noe som åpenbart var umulig å gjøre med stoff. Det trengte å ha samme flyt og åpenhet, og 3D-print virket som den eneste måten å komme nær det jeg hadde i tankene, og en helt ny verden av designmuligheter åpnet seg.