Jean Paul Gaultier og kvinnene
Han har utfordret kjønnsstereotypier og rådende skjønnhetsidealer. Nå har han kledd opp tre Cola-flasker. Costume møtte Jean Paul Gaultier.
AvJean Paul Gaultier for Coca-Cola
- Jeg elsker Coca-Cola-flasken. Den er vakker, med samme form som en kvinne. Jeg ønsket å kle henne i mine favorittelementer, sier Jean Paul Gaultier om flaskene som er «veldig Gaultier» med seilerstriper, blonder, nettingstrømper og tatoveringer. Elementer som alltid går igjen i designerens kolleksjoner, selv om han for anledningen er sober i sort og hvitt.

Storslagen lanseringsfest
Det er designerens kjærlighet til kvinner som fordrer at utenlandske journalister møtes under Crazy Horse' rødlakkerte, lave tak. Her har parisere siden 1951 kunnet flykte ned under røde spotlys, og her har Jean Paul Gaultier valgt å lansere de tre limited edition-flaskene han har designet for Coca-Cola Light. I tillegg til å være årets kreative direktør for den populære brusen, har Gaultier også utviklet den tilhørende reklamekampanjen.

Om samarbeidet
- Jeg føler meg ikke gammel. Jeg blir tynnere, jeg vet ikke om dere har lagt merke til det?, ler han til journalistene fra ni forskjellige land som er samlet på Crazy Horse i Paris. Forsamlingen kvitterer med høylytt latter, for jo - det har vi faktisk, takket være store postere over hele Paris hvor han kun iført stripete kroppsmaling reklamerer for kjøpesenteret Galeries Lafayette.
Så hva får en såpass anerkjent designer ut av et slikt samarbeid? - Litt penger, naturligvis. Men også noe annet: Jeg elsker å eksperimentere, oppleve nye eventyr. Å fortsette å leke.

Elsker sterke kvinner
Det er ikke vanskelig å skjønne at Jean Paul Gaultier har en forkjærlighet for sterke, unike personligheter når man ser listen over stjerner han har samarbeidet med: Lady Gaga, Beth Ditto, Dita Von Teese. Men selv om du er en kjendis, betyr ikke det at Gaultier automatisk ønsker å kle deg opp.
- Hvis jeg ikke liker personen, sier jeg nei. Jeg må være motivert, kommer det kontant. Heldigvis tyder Jean Paul Gaultiers humør, gutteaktige glis og engasjement i samarbeidet med Coca-Cola på at motivasjonen på ingen måte holder på å forsvinne, til tross for hans seksti år. Heldigvis.
- Jeg lever min barndomsdrøm. Jeg leker hele tiden og slik forblir jeg et lite barn innerst inne.
