
Motefilmen
For motefotografene er motefilmer blitt en selvfølgelighet.
AvFør internettet med sine sosiale medier kom, kunne de mest anerkjente motefotografene høste heder og ære ved å lage innovative moteserier, ofte dypt inspirert av kunst.
Kunst og mote har alltid kommunisert med hverandre. Å lage motefilmer er nå blitt et viktig tilegg til å ta bildene til en moteserie.
Den norske regissørduoen Hilde Pettersen Reljin, og Dusjan Reljin, har jobbet med mange av de store navnene innen mote, og regissert motevideoer for Gucci, Vouge merket Victoria's Secrets som nylig åpnet butikk i Oslo. Duoen har de siste årene fokusert mer på motefilmer. Å ta bilder som kun skal brukes på trykk, er ikke lenger nok.
— Video/ film er blitt en viktig del av motebildet, og kampanjer i dag. I takt med sosiale medier hvor alt skjer så fort, vil vi ved å lage motefilmer, kunne gi et mer dimensjonalt inntrykk av kampanjer og prosessene bak kulissene, forteller Hilde Pettersen Reljin, som har beveget seg inn i musikkbransjen, ved å regissere den siste musikkvideoen til det engelske peformance-bandet Massive Attack.