© PR

Viktor&Rolf med internasjonalt samarbeid: – Vi elsker ideen om å ikke ha noen grenser

Den nederlandske avantgarde-duoen Viktor&Rolf har nettopp lansert en brillekolleksjon sammen med det danske merket Louis Nielsen for å feire sitt 30-årsjubileum. Vi var med på lanseringen og tok en prat med de to designerne som elsker å se alt på nye måter.

Den nye brillekolleksjonen er inspirert av Viktor&Rolfs dypt originale univers, der blomster har vært en viktig inspirasjonskilde gjennom historien. For eksempel smelter det poetiske og det voldsomme sammen i den legendariske duften "Flower Bomb" med en flaske formet som en håndgranat.

© PR

Hvordan designet dere brillekolleksjonen?
Rolf: – Det var et forløsende øyeblikk for oss, fordi vi feirer vårt 30-årsjubileum. Vi bestemte oss for å dedikere et par briller til den anledningen. Vi ville ha en kolleksjon der vi dyppet gjenstandene i sølv. Jeg tror det er en veldig nederlandsk tradisjon der man gjør det med en babysko for å fryse et øyeblikk i tiden. Så vi gjorde det samme med en rose for å hedre øyeblikket. For oss er rosen forbundet med couture, femininitet og parfyme - som også er en stor del av vårt univers. Så vi prøvde å kombinere alle disse elementene gjennom rosen - så mye som det er mulig når man designer et par briller.

Dere snur ting på hodet i fysiske butikker og kolleksjoner. Hva er inspirasjonen bak det?
Viktor: – Vi elsker ideen om at det ikke finnes noen grenser. At alt er mulig - virkelig alt. Ved å snu alt på hodet kan du se på noe du kjenner fra før, med et nytt og annerledes perspektiv.

Viktor&Rolf er kjent for å arrangere spektakulære show, og i 2009 var de forut for sin tid med et digitalt show. Den digitale løsningen var faktisk deres eneste mulighet til å realisere drømmen om å ha én modell i hver eneste look på catwalken - den ikoniske toppmodellen Shalom Harlow.

Dere var forut for deres tid med en digital utstilling i 2009. Hvordan ser fremtiden ut for dere som designere?
Rolf: – De synske hjernecellene i hodet mitt tenker umiddelbart på kunstig intelligens. Jeg tror og håper imidlertid at det alltid vil være rom for originalitet. Jeg tror at det kreves et menneske for å forstå et menneske.

Kunne du tenke deg å inkorporere kunstig intelligens?
Viktor: – Ja, selvfølgelig som et verktøy, men det er ikke målet. Som i 2009, da vi ønsket å gjøre noe som bare var mulig på internett. Vi hadde alltid en fantasi om å lage et show med én enkelt modell. Men vi gikk glipp av muligheten til å la gjestene føle på materialet og produktet, noe som er viktig for oss.

© PR