Moteuken i København er endelig i gang, i et noe annerledes format enn vi er vant til. For første gang blir nemlig moteuken et heldigitalt event. Det blir verken live catwalkshow med publikum, gatemotesirkus eller fester til langt på natt. Det vi derimot gleder oss til er en tredagers feiring av det ypperste av skandinavisk mote gjennom spennende og innovative digitale formater som er tilgjengelig for et globalt publikum.
Åpningstale
Moteukens administrerende direktør Cecilie Thorsmark ønsket velkommen til den digitale utgaven av Copenhagen Fashion Week og påpekte i sin åpningstale at selv om vi ser alle visninger og talks gjennom en skjerm, er kolleksjonene skapt av og for mennesker. Hun understrekte videre at selv om det er mange kreative muligheter i den digitale eraen vil den menneskelige faktoren alltid stå sentralt i moteuniverset.
Bærekraft blir et stadig viktigere tema i moteverden, og Copenhagen Fashion Week har lenge hatt et mål om å bli et mer bærekraftig event. Thorsmark fremhevet at de i 2020 lanserte den såkalte Sustainability Action Plan som skal hjelpe selve avviklingen av eventet mot dette målet, i tillegg til at det setter konkrete bærekraftige produksjonskrav til merkene som vil delta i moteuken.
Thorsmark ønsket både nye og veletablerte designere velkommen til moteuken og fremhevet at Copenhagen Fashion Week kun er så god som merkene som blir fremvist.
Skall Studio
Danske Skall Studio fikk æren av å åpne moteuken som første show ut. Tidløshet og bærekraft har vært de sentrale verdiene for søstrene Julie og Marie Skall som etablerte merket i 2014, men først debuterte på moteuken i år. Skall-søstrene har en forkjærlighet for kvalitetshåndverk og natur, noe som reflekteres i deres design. Høst- og vinterkolleksjonen har blitt skapt mens de lyttet til Leonard Cohens ikoniske debutalbum Songs of Leonard Cohen fra 1967, og visningsvideoen som er filmet i en herskapsleilighet har også et nostalgisk og melankolsk preg over seg.
Kolleksjonen består av tidløse plagg med generøse snitt. Lange skjørt og vide kjoler, herrebukser og høyhalsede gensere går igjen. Elegante detaljer som fine blonder og broderi pryder flere plagg, og et smårutete mønster bryter opp den ellers minimalistiske fargepaletten som er fokuseret på sort, hvitt og beige med noen grå innslag. Vi gleder oss til å se mer av dette merket!
Day Birger et Mikkelsen
Day sin AW21 kolleksjon ble fremvist i en kortfilm som tar steget vekk fra den tradisjonelle catwalken og i stedet viser den type kvinne som merket henvender seg til i øyeblikk av hennes daglige liv i bybildet. Merket beskriver høst- og vinterkolleksjonen som alt ekte kvinner representerer, inklusiv friheten til å være seg selv uavhengig av alder, jobb eller personlige forhold.
Kolleksjonen er funksjonell og består av plagg som er passende til hverdagsbruk, samtidig som den er drømmende. Klassiske, tidløse plagg og en elegant miks av materialer og teksturer gjør at vi allerede gleder oss til neste vinter.
Gestuz
Gestuz viste frem den kommende kolleksjonen i et klassisk runwayformat og visningen foregikk i et gammelt industrilokale til energisk elektropop. Modellene gikk side ved side med store skjermer som viste korte filmsnutter fra kolleksjonen, med den hensikt å gjenskape film og bilder som publikum ville ha tatt under normale visningsforhold.
Kreativ leder Sanne Sehestad var inspirert av både varmen, styrken og makten til kvinner på 90-tallet i designprosessen. Maskuline dresser og sjokoladefarget skinn gikk igjen, og felles for mange av antrekkene var nettopp et 90-tallsaktig fokus på skuldre; skulderputer, overdimensjonerte blazere med asymmertriske knapper og ermeløse topper var gjengangere.
Skinntrenden vi har sett de siste årene fortsetter også neste vinter ifølge Gestuz. Skinn står nemlig sentralt i kolleksjonen og kommer i form av både kjoler, dresser, skjørt og bukser.