Realityikonet Lisa Rinna fra Real Housewives of Beverley Hills var bare en av mange stjerner som gikk visningen til danske ROTATE under Copenhagen Fashion Week, som fant sted på Bella Arena. Moteprofiler, influensere og presse samlet seg for å se høstkolleksjonen til Thora Valdimars og Jeanette Madsen, som er kjent for å overraske. Sammen med Rinna på catwalken, var også blant andre den norske moteprofilen Janka Polliani og modellen Ceval Omar.
Vi ble med backstage for å ta en prat med designerduoen om den kommende kolleksjonen og den spektakulære visningen.
Gratulerer med så fin kolleksjon. Hva er dere inspirert av denne gangen?
– Denne sesongen lot vi oss inspirere av rock 'n' roll-ikoner, både gamle og nye, for å lage en kolleksjon som føltes styrkende og ustoppelig. Vi lot oss inspirere av stjerner som har utfordret normer og omfavnet sin egne stil, hvor ingen farger eller stoffer er forbudte og ingen kjønnsfordelinger som påvirker moten. Denne energien har vi formidlet ved å eksperimentere med kontraster, overdrevne fasongen i kombinasjon med elegante silhuetter, nedtonede farger i kontrast med sterke farger. Denne kolleksjonen handler om å være vill, ung og fri.
Lisa Rinna var virkelig et høydepunkt. Hvordan kom dere på idéen om å bruke henne?
– Lisa har lenge støttet ROTATE. Hun bar klær fra merket på Real Housewives of Beverley Hills for et par år siden, da hun hadde et tvillingøyeblikk med housewife, Erica Jane. Deretter ble hun sett kledd i ROTATE igjen med housewife Kyle Richards. Lisa var faktisk den som kontaktet oss, og siden har det utviklet seg et fantastisk vennskap. Da vi rakk ut til Lisa for å spørre om hun ville å gå showet, hadde vi aldri trodd at hun kom til å si “ja“, så det er virkelig en ære for det oss at hun gjorde. Det var et ikonisk øyeblikk på alle mulige måter.
Hva var tanken bak modellcasten og hvorfor valgte dere å bruke så mange influensere til å vise frem kolleksjonen?
– Det har alltid vært viktig for oss å ha en mangfoldig modellcasting på showene våre, fordi vi virkelig bryr oss om mangfold, enten det er størrelse, etnisitet, alder eller kjønn. Men vi ville også denne sesongen benytte anledningen til å invitere venner til å være en del av dette spesielle øyeblikket. Mange av menneskene som gikk på visningen har lenge vært tilhengere av merket og alltid støttet oss. Vi så på dette som en mulighet til gi tilbake og dele noe som er så viktig for oss. Dette er grunnen til at du kan se mange kjente fjes som går nedover catwalken - de har lenge vært en del av vår digitale familie!
Beskriv en typisk ROTATE GIRL?
– Vi designer ikke for en bestemt form eller person, men ønsker å engasjere en bred og mangfoldig kundegruppe. Dette kan sees fra castingen i våre Runway-show, hvor vi inkluderer alle kjønn, etnisiteter og størrelser. ROTATE-personen er en som utfordrer en norm og ikke bryr seg om kritikk. De er drevne og vågale, selvsikre, dristige og glamorøse på alle måter!
Hvilket plagg fra kolleksjonen er deres personlige favoritt?
Jeanette: – Jeg er forelsket i en spesiell kjole fra denne kolleksjonen - den ermeløse maxikjolen, kuttet fra et delikat shiffonstoff, med blomsterbroderi som gradvis sprer seg fra toppen av kjolen, og til bunn. Den er subtil, men likevel virkningsfull, elegant og edgy.
Thora: – For meg handler det om yttertøyet. Vi har en luksuriøs, myk fuskepels i leopardprint, det er desidert mitt favorittplagg fra kolleksjonen. Frakken oser 80-talls rock 'n' roll glamour!
Del et stylingtriks som alltid fungerer?
– Vi synes definitivt at styling er en veldig unik prosess, så vårt beste stylingråd er å alltid være forberedt! Vi har alltid noe festtilbehør tilgjengelig for å style til antrekk; et par hæler, store øredobber eller en spesiell clutch som skiller seg ut. Vi designer ROTATE kolleksjoner for å gjøre det så enkelt som mulig å dra rett fra kontor til fest, så med noe glitrende tilbehør i vesken kommer du langt.
Hvilke trender skal dere følge denne sesongen?
– Vi er veldig begeistret for 'all or nothing'-trenden som ser ut til å ta over 2023, som vi har tatt med oss videre. Du ser en veldig nøytral palett, med fokus på 'power of black' i kombinasjon med overdrevet silhuetter. Der du sparer på farge, maksimerer du på form og omvendt!
Hvor ønsker dere at Rotate er om 10 år?
– Sky is the limit. Det er veldig viktig for oss at vi aldri slutter å lære og vokse, når vi slutter å lære, må vi nesten gi oss, så det er litt vanskelig å si hvor vi nøyaktig er om ti år. Helt siden vi lanserte merkevaren for snart fem år siden, har vi allerede vokst fra en samling med syv kjoler til en full kolleksjon med ready-to-wear og tilbehør, kapselkolleksjoner som: ROTATE Sunday, ROTATE Bryllup og ROTATE Icons, og vi har samarbeidet med noen av favorittmerkene våre som Havaianas og Hypebae. Det har vært den mest utrolige reisen så langt, og vi kan ikke vente å se hva fremtiden bringer.